لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۰

زنگنه: اراده‌ای سیاسی پشت کاهش قیمت نفت وجود دارد


بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران
بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، کاهش قیمت جهانی نفت را امری «سیاسی» دانست و تاکید کرد که علیه جمهوری اسلامی یک توطئه نفتی صورت گرفته است.

آقای زنگنه روز چهارشنبه، ۲۲ بهمن در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: «متأسفانه در بحث کاهش قیمت نفت، اراده سیاسی وجود دارد. حال، بحث بر روی این است که این اراده سیاسی توسط چه کسانی اتخاذ شده است.»

به گفته وی، در بحث کاهش جهانی قیمت نفت «یکی از نظرات این است که علیه جمهوری اسلامی ایران توطئه نفتی صورت گرفته است و نمی‌شود به راحتی از کنار این اقدام گذشت».

وزیر نفت ایران پیش از این گفته بود که «حامیان تروریسم و داعش» در پی کاهش هر چه بیشتر بهای نفت ایران هستند. با این حال آقای زنگنه از این عاملان کاهش قیمت نفت نام نبرده است. اما برخی از چهره‌های نزدیک به حکومت ایران و مقامات نظامی آن مانند رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، عربستان را متهم کرده‌اند که در این ماجرا دست داشته است.

در این میان حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، هم تاکید داشته که کاهش قیمت نفت، نتیجه «توطئه برخی از کشورها» است.

قیمت نفت در بازارهای جهانی در ماه‌های اخیر به شدت کاهش یافته به طوری که از ۱۰۸ دلار به حدود ۵۰ دلار و حتی گاهی کمتر از ۵۰ دلار رسیده است.

وبسایت سازمان اوپک روز سه‌شنبه قیمت نفت اعضای این سازمان را ۵۳.۱۴ دلار به ازای هر بشکه اعلام کرد.

در این حال وزیر نفت ایران هشدار داده که ایران به ماجرای کاهش قیمت نفت پاسخی سیاسی خواهد داد.

آقای زنگنه در این باره اظهار داشت: «اقدامی که در پشت آن اراده سیاسی وجود دارد پاسخ آن نیز کار سیاسی است.»

بر اساس اعلام خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، درآمدهی نفتی ایران ۳۳ درصد از بودجه سال ۱۳۹۴ را تشکیل می‌دهد، امری که گویای آن است دولت ایران به خاطر کاهش بهای نفت با چالش‌هایی جدی مواجه خواهد بود.

XS
SM
MD
LG