لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۰

اعتصاب معلمان ایرانی در اعتراض به وضع معیشت


Iran -- Iran's Education ministry headquarters in Tehran, undated.
Iran -- Iran's Education ministry headquarters in Tehran, undated.

کانون صنفی معلمان ایران از «تحصن و اعتصاب سراسری و خودجوش معلمان سراسر کشور» در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته، ۳۰ دی و اول بهمن، خبر داده و دلیل آن را اعتراض معلمان به وضعیت معیشت خود عنوان کرده است.

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، نیز در تایید این خبر نوشته است که «شمار زیادی» از معلمان ایرانی در این دو روز از رفتن به کلاس‌های درس خودداری کرده‌اند.

این گزارش‌ها عنوان می‌کنند اعتصاب معلمان گستره وسیعی از ایران و استان‌های تهران، اصفهان، گیلان، فارس همدان، لرستان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، کردستان، یزد و کرمان را دربرمی‌گیرد.

از جمله شهرهایی که معلمان آن از رفتن به کلاس‌های درس خودداری کرده‌اند، می‌توان اسلامشهر، رباط کریم، شهر قدس، کرج، شهریار، شیراز، خرمشهر، شاهرود، سقز، بانه و مریوان را نام برد.

بر اساس این گزارش‌ها، معلمان شهرهای شاهرود از استان سمنان و مریوان از استان کردستان تجمعاتی را نیز مقابل اداره آموزش و پرورش این شهرها به ترتیب در روزهای ۳۰ دی و اول بهمن برگزار کرده‌اند.

وبسایت کانون صنفی معلمان همچنین از «برخوردهای توهین آمیز، ارعاب مدیران مدارس و احضار و تهدید برخی از معلمان از سوی حراست آموزش و پرورش» در برخی شهرستان‌ها، «از جمله شهرستان‌های رباط کریم اسلام شهر و شهرقدس» خبر داده است.

اما درباره علل این اعتراضات خبرگزاری ایلنا از «وضع معیشتی»، «بودجه سال آینده وزارت آموزش و پرورش» و «خدمات ضعیف بیمه طلایی» نام می‌برد.

این خبرگزاری به نقل از یک فعال حقوق صنفی معلمان اعلام کرد که «معلمان از شائبه افزایش نزدیک به ۱۴ درصدی حقوقشان در سال ۹۴ نگران‌اند.»

این فعال صنفی معلمان که نخواسته نامش اعلام شود، اضافه کرد: «در حالی که بودجه برخی نهادهای خاص در سال آینده بیش از ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده‌ است معلوم نیست دولت برای افزایش نزدیک به ۲۰ درصدی بودجه آموزش و پرورش چه توجیهی دارد.»

در روزهای ابتدایی دی ماه، حدود شش هزار معلم در سراسر ایران با امضای طوماری خطاب به علی لاریجانی، رییس مجلس، از به گفته آنان برخوردهای سیاسی با مشکلات معیشتیشان، ‌اعلام نارضایتی کرده بودند.

اسماعیل عبدی، دبیر کل کانون صنفی معلمان، ‌در مصاحبه‌ای با رادیو فردا، یکی از اهداف ارسال این طومار را «اتمام حجت با مجلس» ذکر کرده و تاکید کرده بود: «در بدنه آموزش و پرورش التهاب زیاد است و حجم و سطح مطالبات فرهنگیان بسیار بالا رفته است».

پیش‌تر نیز بیش از ۱۰۰ تن از معلمان و بیش از ۱۵۰ تن از فعالان صنفی و مدنی و همچنین اتحادیه صنفی معلمان کردستان ایران با امضای طوماری از سیاست دولت حسن روحانی در قبال نظام آموزشی انتقاد کرده بودند.

XS
SM
MD
LG