لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۲

گالوپ: ایرانیان به توافق هسته‌ای امیدوارتر شده‌اند


نظرسنجی موسسه آمریکایی گالوپ نشان می‌دهد که ایرانیان نسبت به سال گذشته امید بیشتری به حل و فصل مناقشه هسته‌ای ایران و دستیابی به توافق با گروه ۵+۱ دارند.

۲۲ درصد از افراد نمونه در این نظرسنجی در پاسخ به این سوال که چقدر امیدوارید گفت‌وگوهای اخیر ایران و اتحادیه اروپا درباره برنامه هسته‌ای ایران سرانجام به توافق مطلوب طرفین منجر شود، گفته‌اند که «بسیار امیدوار» هستند.

۴۸ درصد نیز پاسخ داده‌اند تا حدی امیدوارند، در حالی که بهار سال ۱۳۹۲ تنها ۱۳ درصد ایرانیان نسبت به دستیابی به این توافق «بسیار امیدوار» بودند و ۴۵ درصد نیز «تا حدی امیدوار».

همچنین در نظرسنجی جدید گالوپ که پاییز سال جاری در میان ایرانیان داخل کشور انجام شده است، ۱۰ درصد از افراد نمونه عنوان کرده‌اند که «خیلی امیدوار نیستند» و ۱۲ درصد هم جواب داده‌اند که «اصلا امیدی ندارند»، در مقایسه با آمار نظرسنجی سال قبل که به ترتیب ۱۵ و ۱۲ درصد بود.

دو درصد افراد نمونه هم گفته‌اند که اساسا از جریان مذاکرات بی‌خبرند، در حالی که سال گذشته این افراد ۷ درصد جمعیت نمونه نظرسنجی را تشکیل می‌دادند.

گالوپ تاکید می‌کند که اگرچه در این نظرسنجی به مذاکرات میان ایران و اتحادیه اروپا اشاره شده، اما از آنجا که ایران درگیر مذاکراتی با آمریکا و نیز گروه ۱+۵ هم هست، ممکن است که پاسخ نمونه‌های این نظرسنجی متوجه هر کدام از این مذاکرات باشد.

این نظرسنجی همچنین عنوان می‌کند که ۷۵ درصد ایرانیان از ادامه برنامه هسته‌ای به رغم تحریم‌ها حمایت می‌کنند و تنها ۱۱ درصد آنها معتقدند این برنامه نباید ادامه پیدا کند، در مقایسه با سال گذشته که ۶۸ درصد ایرانیان به ادامه برنامه هسته‌ای ایران اعتقاد داشتند و ۱۷ درصد نیز مخالف ادامه آن بودند.

اما درباره آن‌چه هدف نهایی برنامه هسته‌ای ایران باید باشد میان ایرانیان اختلاف نظر اساسی وجود دارد، به‌ طوری که آنها تقریبا به دو دسته تقسیم شده‌اند. ۴۲ درصد ایرانیان گفته‌اند که موافق این امر هستند که ایران توانایی‌های هسته‌ای خود را برای مصارف نظامی توسعه بخشد، در حالی که ۵۶ درصد آنها هم گفته‌اند که موافقند ایران از این توانایی برای مصارف غیرنظامی بهره ببرد.

گالوپ می‌گوید ایرانیانی که هم از برنامه هسته‌ای غیرنظامی و هم از برنامه هسته‌ای نظامی حمایت می‌کنند همچنان نسبت به مذاکرات خوش‌بین هستند که این امر نشان می‌دهد نگاه آنها به یک توافق بالقوه هیچ ربطی به جامعه جهانی ندارد.

در حالی که جامعه جهانی نگران توانایی بالقوه ایران برای تولید سلاح هسته‌ای است، به نظر می‌رسد که خیلی از ایرانیان هم از توافق هسته‌ای حمایت می‌کنند و هم از توسعه قدرت هسته‌ای برای اهداف نظامی.

از میان ایرانیانی که موافق برنامه هسته‌ای نظامی ایران هستند، ۷۲ درصد آنها گفته‌اند که نسبت به دستیابی به توافق هسته‌ای تا حدی یا بسیار امیدوارند. ۷۵ درصد ایرانیان هم که موافق برنامه هسته‌ای غیر نظامی هستند پاسخ داده‌اند که به توافق هسته‌ای همین قدر امید دارند.

این نظرسنجی به صورت تلفنی از افراد بالای ۱۵ سال داخل ایران انجام شده و تعداد افراد نمونه‌ در نظرسنجی هزار و ۵ نفر است.

XS
SM
MD
LG