لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۸

آغاز عملیات آزادسازی استان صلاح‌الدین عراق


حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق از حامیان گروه «حکومت اسلامی» خواسته است که تسلیم شوند.
حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق از حامیان گروه «حکومت اسلامی» خواسته است که تسلیم شوند.

حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق از انجام عملیات ارتش و شبه‌نظامیان شیعه عراقی علیه گروه «حکومت اسلامی» در استان صلاح‌الدین خبر داد.

خبرگزاری رویترز ، روز یکشنبه، ۱۰ اسفند بیانیه دفتر حیدر العبادی را بازتاب داده است که می‌گوید: «نخست وزیر و فرمانده نیروهای مسلح... آغاز عملیات امنیتی برای آزادسازی صلاح‌الدین را اعلام می‌کند.»

صلاح‌الدین استانی عمدتا سنی‌نشین در شمال بغداد است که کنترل مناطق بسیاری از آن مانند تکریت، زادگاه صدام حسین، به دست گروه حکومت اسلامی افتاده است، اما نخست وزیر عراق در پیام تلویزیونی خود تاکید کرده این گروه افراط‌گرا به زودی از استان صلاح‌الدین عقب خواهد نشست.

آقای عبادی همچنین خواستار تسلیم حامیان گروه حکومت اسلامی شد و اظهار داشت: «من به همه آنهایی که فریب خورده‌اند و در گذشته مرتکب اشتباهاتی شده‌اند فرمان می‌دهم که امروز سلاح خود را زمین بگذارند.»

وی افزود: «این آخرین شانس آنهاست. اگر آنها همچنان بر ادامه مسیر اشتباه خود پافشاری کنند، به مجازاتی خواهند رسید که سزاوار آن هستند چرا که ... آنها با تروریسم همراهی کرده‌اند.»

این گزارش می‌گوید که هزاران نفر از نیروهای ارتش عراق و شبه‌نظامیان شیعه که به «حشد شعبی» (بسیج مردمی) شهرت دارند در عملیات علیه گروه «حکومت اسلامی» در استان صلاح‌الدین حضور دارند.

حکومت عراق پیش از این چندین بار تلاش کرده بود که گروه «حکومت اسلامی» را دست‌کم از تکریت بیرون براند، اما این تلاش‌ها همواره ناکام مانده بود.

رویترز با اشاره به حملات هوایی آمریکا و مبارزات شبه‌نظامیان شیعه، پیشمرگه‌های کرد و سربازان ارتش عراق علیه گروه «حکومت اسلامی» عنوان می‌کند که اگرچه نیروهای این گروه افراط‌گرا از اطراف بغداد، شمال کردستان و استان دیاله عقب‌نشینی کرده‌اند، اما آنها بسیاری از مواضع خود در استان صلاح‌الدین را همچنان حفظ کرده‌اند.

در روزهای اخیر حتی گزارش‌هایی از پیشروی داعش در استان الانبار عراق نیز منتشر شده که یک مورد آنها عنوان می‌کند شهر البغدادی در این استان به دست گروه «حکومت اسلامی» افتاده است.

XS
SM
MD
LG