لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۳

حمله شبه‌نظامیان اسلام‌گرا در مالی ۱۱ کشته بر جای گذاشت


حمله به شهرکی در غرب کشور آفریقایی مالی، نزدیک مرز موریتانی دست‌کم ۱۱ کشته بر جای گذاشته‌است. مقامات کشور مالی این حمله را به شبه‌نظامیان اسلام‌گرا نسبت داده‌اند.

گزارش خبرگزاری رویترز بیان می‌کند در جریان این حمله که پیش از سپیده‌دم شنبه به وقوع پیوسته است سه سرباز ارتش مالی و ۸ نفر از مهاجمان کشته شده‌اند.

در این گزارش به نقل از یک مقام ارشد ارتش مالی آمده است که بخش اطلاعاتی ارتش و شاهدان عینی ماجرا باور دارند این حمله را اسلام‌گرایانی ترتیب داده‌اند که بیشتر به گروه قومی «پل» تعلق دارند.

این رخداد یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که شورشیان مالی به رهبری قوم طوارق صلح‌نامه‌ای را با دولت این کشور امضا کردند که هدف از آن پایان دادن به قیام علیه حاکمیت و متمرکز شدن ارتش بر روی جنگ با شبه‌نظامیان اسلام‌گرا بود.

رویترز می‌نویسد که رگبار آتش مهاجمان حدود ساعت ۵ صبح در شهرک نارا، ۳۰ کیلومتری مرز مالی به موریتانی آغاز شد و برای ساعت‌ها ادامه یافت، اما نیروهای امنیتی مالی که در این شهرک مستقر بودند به آن پاسخ دادند.

به گفته یکی از مقامات ارشد نظامی مالی که در این گزارش به نام او اشاره نشده است، سربازان ارتش با جست‌وجوی خانه به خانه این شهرک اقدام به پاکسازی مهاجمان کرده‌اند.

وی تاکید کرده است، مهاجمان افراد قوم «پل» بوده‌اند که با اعضای القاعده کشور مغرب در ارتباط هستند.

دولت مالی می‌گوید که شاخه‌ نظامی نسبتا جدیدی از قوم «پل» به نام «جبهه آزادی‌بخش ماسینا» عامل حملات مختلف به نیروهای ارتش این کشور بوده است. به تازگی نیز یک مقر پلیس در نزدیکی مرز مالی با ساحل عاج هدف حمله قرار گرفته است که مقامات مالی آن را به اسلام‌گرایان شبه‌نظامی نسبت می‌دهند.

حدود دو سال قبل یک کارزار نظامی به رهبری فرانسه موفق شده بود شمال کشور مالی را از تسلط اسلام‌گرایان مرتبط با القاعده آزاد کند.

XS
SM
MD
LG