لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۶

کری در نخستین سفرش به ۹ کشور اروپای غربی و خاورمیانه می‌رود


جان کری این سفر را به عنوان فرصتی برای تحکیم روابط با متحدان کلیدی ایالات متحده در اروپا و خاورمیانه می‌بیند.
جان کری این سفر را به عنوان فرصتی برای تحکیم روابط با متحدان کلیدی ایالات متحده در اروپا و خاورمیانه می‌بیند.
وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه، یکم اسفندماه، اعلام کرد که جان کری در نخستین سفر رسمی خود به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا از ۹ کشور اروپای غربی و خاورمیانه دیدار می‌کند تا با متحدان واشینگتن درباره موضوعات مختلف از جمله جنگ داخلی سوریه مشورت کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای کری در جریان این سفر به شهرهای لندن، برلین و پاریس می‌رود و سپس به منظور شرکت در گردهمایی مقامات ارشد کشورهای حامی اپوزیسیون سوریه از رم بازدید می‌کند. او در جریان این گردهمایی با اعضای اپوزیسیون سوریه نیز دیدار خواهد کرد.

میزبان بعدی جان کری، ترکیه است، کشوری که حدود ۱۸۰ هزار شهروند سوریه را که از خشونت‌های جنگ داخلی گریخته‌اند، در خود پناه داده است.

پس از آن نیز وزیر امور خارجه ایالات متحده به مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر سفر خواهد کرد.

رویترز می‌نویسد، این سفرها که از از روز ششم تا ۱۶ اسفند به طول می‌انجامد حکایت از تاکید ایالات متحده بر روابط سنتی خود با متحدانش در اروپا و خلیج فارس دارد. این در حالی است که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه پیشین ایالات متحده در نخستین سفر رسمی‌اش در این سمت به کشورهای آسیایی ژاپن، اندونزی، کره جنوبی و چین رفته بود.

ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده نیز تاکید می‌کند که آقای کری در این برنامه به آسیای شرقی سفری نخواهد داشت چرا که در غیر این صورت «سفر او که در حال حاضر نیز طولانی است، طولانی‌تر خواهد شد».

نولاند همچنین گفت که جان کری به اسرائیل هم سفر نمی‌کند چرا که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور در حال تشکیل دولت جدید اسرائیل است.

وی افزود: جان کری این سفر را به عنوان فرصتی برای تحکیم روابط با متحدان کلیدی ایالات متحده در اروپا و خاورمیانه می‌بیند و قصد دارد که به طور ویژه بر تحولات جهان عرب متمرکز شود.

به گفته ویکتوریا نولاند، یکی از موضوعاتی که جان کری در این سفر به آن خواهد پرداخت شیوه مقابله با «چالش افراط‌گرایانی است که قصد دارند برخی از انقلاب‌های بهار عربی را مصادره کنند».

او افزود که آقای کری می‌خواهد درباره این موضوع گفت‌وگو کند که «رویکرد ما در قبال مجموعه این مسائل از لیبی گرفته تا تونس، مصر، سوریه و چالش ایران چگونه است».

نولاند همچنین گفت که وزیر امور خارجه جدید آمریکا در سفر خود به مصر می‌خواهد بر اهمیت اجماع سیاسی و حرکت به سمت اصلاحات اقتصادی تاکید کند.

از دو سال قبل که انقلابیون مصر حکومت حسنی مبارک را سرنگون کردند، این کشور شاهد نزاع‌های سیاسی دائمی میان اسلام‌گرایان، سکولارها و طرفداران حکومت سابق بوده است.

وضعیت اقتصاد مصر نیز رو به وخامت می‌رود به‌طوری که ارزش پول ملی این کشور از زمان انقلاب ۲۰۱۱ تاکنون ۱۴ درصد کمتر شده است.
XS
SM
MD
LG