لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۶

مصباح: اگر قرار بود مشکل اصلی اقتصاد باشد، انقلاب نمی‌کردیم بهتر بود


محمدتقی مصباح‌یزدی، چهره محافظه‌کار مجلس خبرگان، بار دیگر سیاست‌های فرهنگی دولت حسن روحانی را مورد انتقاد قرار داد و مدعی شد که او اسلام را با الهام از فرهنگ غربی تفسیر می‌کند و از تفکرات بنیان‌گذار جمهوری اسلامی فاصله گرفته است.

وی همچنین تاکید کرد که هدف از انقلاب ایران رفع معضلات اقتصادی نبود و در غیر این صورت، اگر انقلاب نمی‌شد، کشور شرایط پیشرفته‌تری داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای مصباح‌یزدی که روز دوشنبه، ۲۶ خرداد در جمع اعضای حزب موتلفه اسلامی سخنرانی می‌کرد اظهار داشت: «اشخاصی که می‌گویند عده‌ای دین را نمی‌شناسند و متوهم هستند؛ این‌ها دین خود را با الهام از فرهنگ غربی تفسیر می‌کنند و شناخت آنها نسبت به دین، به گونه‌ای نیست که امام [آیت‌الله خمینی] آن را معرفی کرد.»

پیش از این حسن روحانی در واکنش به حملات محافظه‌کاران گفته بود که عده‌ای «بی‌کار و متوهم»، مدام غصه دین و آخرت مردم را می‌خورند در حالی که نه می‌دانند دین چیست و نه آخرت.

اما آیت‌الله مصباح یزدی می‌گوید، این قبیل سخنان مسئولان دولت ایران «برگرفته از تفکر سکولاریسم» است که قبلا اصلاح‌طلبان آن را بیان کرده بودند و اکنون «دولتمردان فعلی این سخنان را نشخوار می‌کنند».

وی سپس هشدار داده است که مهم‌ترین معضل کشور هدف انقلاب ایران «اقتصاد و مادیات نیست»، بلکه انقلاب ایران «ماهیتی فرهنگی» داشت.

آقای مصباح یزدی در این باره گفت: «اگر قرار بود مشکل اصلی ما، اقتصاد و مادیات باشد، انقلاب نمی‌کردیم، بهتر بود؛ چرا که در آن زمان نه تحریمی دامن‌گیر ملت ایران بود و نه مشکل انرژی هسته‌ای داشتیم و الان در وضعیت پیشرفته‌تری بودیم، زیرا از همان زمان قراردادهایی برای صنعت هسته‌ای منعقد شده و در حال اجرا بود.»

حل مسئله هسته‌ای ایران و توافق با غرب در این زمینه و کاهش سطح تورم از اولویت‌هایی است که دولت حسن روحانی اعلام کرده در پی آن است. در این میان مواضع فرهنگی آقای روحانی نیز با انتقاد محافظه‌کاران درون حاکمیت ایران همراه بوده و گاه به جدال لفظی آنها انجامیده است.

آقای روحانی چندی پیش گفته بود که «نمی‌شود مردم را با شلاق به بهشت فرستاد» و «نباید در زندگی روزمره مردم این همه دخالت کرد» اما احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد در واکنش به او تاکید کرد که «شلاق سهل است و با همه قدرت مقابل کسانی که قصد دارند جلوی بهشت رفتن مردم را بگیرند، خواهیم ایستاد».

مصباح یزدی نیز با اشاره به سخنان آقای روحانی در نفی دین دولتی گفته است که او شعار جبهه ملی در رابطه با «جدایی دین از سیاست» را تکرار می‌کند.

محمدتقی مصباح‌یزدی از حامیان اصلی محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور پیشین ایران، بود تا جایی که تاکید کرده بود اطاعت از او «همچون اطاعت از خداست».
XS
SM
MD
LG