لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۱

«۱۳ هزار نفر» در زندان‌های حکومت سوریه زیر شکنجه کشته شده‌اند


جنگ داخلی سوریه تاکنون بیش از ۲۱۰ هزار قربانی گرفته است
جنگ داخلی سوریه تاکنون بیش از ۲۱۰ هزار قربانی گرفته است

گروه دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید که از آغاز اعتراضات به حکومت بشار اسد در سوریه تاکنون حدود ۱۳ هزار نفر از جمله ۱۰۸ کودک در زندان‌های این کشور زیر شکنجه کشته شده‌اند.

بیانیه این گروه اپوزیسیون روز جمعه ۲۲ اسفند در خبرگزاری فرانسه بازتاب یافته است که عنوان می‌کند جوان‌ترین این قربانیان که در مجموع ۱۲ هزار و ۷۵۱ نفر هستند، تنها ۱۲ سال داشته است.

به گفته رامی عبدالرحمان، رییس گروه دیدبان حقوق بشر، «خانواده برخی از آنان که زیر شکنجه کشته شده‌اند با زور و فشار ناگزیر از امضای سندی شده‌اند که بیان می‌کند عزیز آنها به دست شورشیان به قتل رسیده است».

آقای عبدالرحمان همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تاکید کرد که این آمار شامل ۲۰ هزار زندانی که در زندان‌های حکومت سوریه ناپدید شده‌اند، نمی‌شود.

گروه دیدبان حقوق بشر سوریه که در بریتانیا مستقر است، پیش از این اعلام کرده بود که در چهار سال گذشته حدود ۲۰۰ هزار نفر در سوریه در ارتباط با اعتراضات و جنگ داخلی بازداشت شده‌اند.

این گزارش می‌گوید که بدنام‌ترین بازداشتگاه‌های سوریه، بازداشتگاه‌های متعلق به دستگاه‌های امنیتی نیروی هوایی و ارتش سوریه هستند.

به گفته آقای عبدالرحمان، نیروهای امنیتی تا سر حد مرگ به زندانیان گرسنگی می‌دهند. آنها از دادن دارو به زندانیان بیمار خودداری می‌کنند و زندانیان را تحت شکنجه‌های روحی و روانی قرار می‌دهند.

او می‌گوید که این زندانیان هم از میان فعالان سیاسی هستند، هم از شورشیان و هم از کسانی که صرفا در اعتراضات شرکت کرده‌اند.

بر اساس گزارشی که پیش از این دیدبان حقوق بشر سازمان ملل متحد منتشر کرده بود، نیروهای امنیتی سوریه زندانیان را با باتوم و میله به شدت کتک می‌زنند و آنها را از سقف می‌آویزند.

گزارشی هم که به تازگی ۲۱ سازمان بین‌المللی امداد منتشر کرده‌اند، عنوان می‌کند تجاوز و آزار جنسی در بازداشتگاه‌های حکومت سوریه امری رایج است.

آخرین آماری که از قربانیان جنگ داخلی سوریه منتشر شده است، شمار آنان را بیش از ۲۱۰ هزار نفر برآورد می‌کند.

XS
SM
MD
LG