لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۷

باراک اوباما به قربانیان بمباران اتمی هیروشیما ادای احترام کرد


پارک یادبود صلح هیروشیما - رئیس جمهور آمریکا حلقه گلی را بر آرامگاه نمادین قربانیان بمباران اتمی می‌گذارد
پارک یادبود صلح هیروشیما - رئیس جمهور آمریکا حلقه گلی را بر آرامگاه نمادین قربانیان بمباران اتمی می‌گذارد

باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده با حضور در بنای یادبود قربانیان بمباران اتمی هیروشیما نسبت به پیشرفت‌های تکنولوژیک بدون توجه به اخلاق هشدار داد و آن را عامل نابودی انسان دانست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی روز جمعه ۷ خرداد در برابر نخست وزیر ژاپن و جمعی از بازماندگان بمباران اتمی هیروشیما گفت: «۷۱ سال قبل از آسمان مرگ بارید و جهان تغییر کرد.»

نیروی هوایی آمریکا ۷۱ سال در حالی که آلمان تسلیم قوای متفقین شده بود با بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی، ژاپن را نیز وادار به تسلیم کرد تا بدین ترتیب جنگ جهانی دوم خاتمه یابد. اما بمباران اتمی این دو شهر حدود ۲۰۰ هزار قربانی برجای گذاشت و یکی از دهشتناک‌ترین فصول را در تاریخ بشر رقم زد.

آقای اوباما اظهار داشت: «چرا ما به هیروشیما و اینجا آمده‌ایم؟ آمده‌ایم تا درباره یک نیروی وحشتناکی که در گذشته‌ای نه چندان دور از مهار خارج شد، تفکر کنیم. آمده‌ایم برای سوگواری به‌خاطر این مرگ و نیستی. روح آنان با ما سخن می‌کند و از ما می‌خواهد که به درونمان رجوع کنیم و بیاندیشیم که چه کسی هستیم.»

وی در ادامه افزود: «پیشرفت تکنولوژیک بدون پیشرفت هم‌ارز در عرف و رسوم انسانی می‌تواند ما را به تباهی بکشاند. انقلاب علمی که منجر به شکافتن اتم شد به یک انقلاب اخلاقی نیز نیاز دارد. به همین خاطر است که ما اینجا آمده‌ایم، اینجا ایستاده‌ایم، در قلب این شهر، و خودمان را مجبورمی‌کنیم که آن لحظه فرود آمدن بمب را تجسم کنیم. خودمان را مجبور می‌کنیم که وحشت آن کودکان را احساس کنیم که از آن‌چه دیده بودند مات و مبهوت گشته بودند. ما به فریاد سکوت گوش می‌سپاریم.»

رئیس جمهور آمریکا در نهایت گفت: «جهان برای همیشه اینجا تغییر کرده است، اما امروز کودکان این شهر روزهای خود را با صلح می‌سازند. و این چه امر گرانبهایی است.»

باراک اوباما اولین رئیس جمهوری آمریکاست که پس از بمباران اتمی هیروشیما به این شهر سفر می‌کند. پیش از این سفر گمانه‌زنی‌ها و درخواست‌های بسیاری برای عذرخواهی رئیس جمهور آمریکا از بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی مطرح شده بود، اما آقای اوباما پاسخ داده که به قربانیان این بمباران تنها ادای احترام می‌کند.

XS
SM
MD
LG