لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۲

تظاهرات ده‌ها هزار نفر در بوئنوس‌ آیرس در رابطه با قتل آلبرتو نیسمان


برخی گزارش‌ها تعداد کسانی را که در این تظاهرات شرکت داشته‌اند، بیش از ۴۰۰ هزار نفر عنوان کرده‌اند که علی‌رغم هوای بارانی بوئنوس‌ آیرس به خیابان‌ها آمده بودند.
برخی گزارش‌ها تعداد کسانی را که در این تظاهرات شرکت داشته‌اند، بیش از ۴۰۰ هزار نفر عنوان کرده‌اند که علی‌رغم هوای بارانی بوئنوس‌ آیرس به خیابان‌ها آمده بودند.

خیابان‌های بوئنوس‌ آیرس یک ماه پس از قتل آلبرتو نیسمان، دادستان آرژانتین، عصر چهارشنبه شاهد تظاهرات سکوت ده‌ها هزار نفر از مردم آرژانتین بود که خواستار روشن شدن ابعاد این پرونده و اجرای عدالت هستند.

برخی گزارش‌ها تعداد کسانی را که در این تظاهرات شرکت داشته‌اند، بیش از ۴۰۰ هزار نفر عنوان کرده‌اند که علی‌رغم هوای بارانی بوئنوس‌ آیرس به دعوت رهبران اپوزیسیون آرژانتین پاسخ مثبت داده و به خیابان‌ها آمده بودند.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که شهرهای دیگر آرژانتین مانند روساریو و کوردوبا نیز عصر چهارشنبه شاهد تظاهرات هزاران نفر بود که به نشانه همبستگی با شهروندان بوئنوس‌ آیرس در میادین شهر حاضر شده بودند.

جسد آلبرتو نیسمان ۵۱ ساله روز ۲۸ دی در آپارتمان خانه او پیدا شد در حالی که فردای آن روز قرار بود برای ادای توضیحات در مورد اتهاماتی که به کریستینا فرناندز کرشنر، رئیس جمهور آرژانتین، نسبت داده بود، به پارلمان این کشور برود.

اتهاماتی که آقای نیسمان متوجه رئیس جمهور آرژانتین کرده درباره پرونده انفجار ۲۰ سال قبل کانون یهودیان آرژانتین است که گفته می‌شود جمهوری اسلامی نیز در آن نقش داشته. وی معتقد بود که خانم کرشنر تلاش کرده «نقش مقامات ارشد وقت ایران» در این ماجرا را که ۸۵ کشته بر جای گذاشت، لاپوشانی کند.

در این حال که ماجرای قتل آلبرتو نیسمان به یک بحران سیاسی در آرژانتین تبدیل شده است، رئیس جمهور این کشور تاکید دارد که برخی دست‌های خارجی پشت ماجرا پنهان شده است.

خانم کرشنر روز چهارشنبه ساعاتی پیش از آغاز تظاهرات در نطقی تلویزیونی گفت: «از شما می‌خواهم که چشماتان را باز کنید... منافع برخی در جهان این است که دیگران را تحت انقیاد خود درآورند. آنها از در تقابل با حکومت‌هایی مثل ما درمی‌آیند که اجازه نمی‌دهند کسی برایشان محدودیتی تعیین کند.»

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که مشاوران ارشد رئیس جمهور آرژانتین عنوان کرده‌اند که ایالات متحده و اسرائیل سعی می‌کنند آرژانتین را به میان درگیری‌های خاورمیانه بکشانند.

خانم کرشنر دو سال قبل با امضای توافقنامه‌ای با ایران پذیرفت که دو کشور تحقیقات مشترکی درباره رخداد بمب‌گذاری در کانون یهودیان آرژانتین موسوم به بامیا داشته باشند، اقدامی که با انتقاد شدید اسرائیل مواجه شد.

اما آلبرتو نیسمان فراتر از این مسئله بحث تبانی رئیس جمهور آرژانتین با ایران را به میان آورد که در قبال برخورداری از برخی امتیازات تجاری و نفتی ایران، بر رخداد بامیا سرپوش بگذارد.

پس از قتل آقای نیسمان مشخص شد که او حتی حکم بازداشت خانم کرشنر را نیز آماده کرده بود.

XS
SM
MD
LG