لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۴

اوکراین سلاح‌های سنگین خود را از خط مقدم جبهه شرق خارج کرد


نیروهای اوکراین روز پنجشنبه هفتم اسفند سلاح‌های سنگین و توپخانه خود را از جبهه شرقی این کشور خارج کردند، اقدامی که در راستای اجرای توافق‌نامه آتش‌بس میان کی‌یف و جدایی‌طلبان انجام شده است.

خبرگزاری رویترز نوشت که گزارشگران‌اش ۳۰ تا ۴۰ خودروی نظامی را مشاهده کرده‌اند که در حال خارج کردن سلاح‌های سنگین از خط مقدم بوده‌اند. در عین حال ارتش اوکراین نیز تعدادی از این سلاح‌ها را به خبرنگاران نشان داده‌اند.

توافق‌نامه آتش‌بس میان ارتش اوکراین و شورشیان این کشور که پس از مذاکرات طولانی میان رهبران آلمان، فرانسه، روسیه و اوکراین در مینسک حاصل آمد قرار بود از روز ۲۶ بهمن اجرا شود، اما طی روزهای گذشته عملا ده‌ها نفر قربانی ادامه جنگ داخلی در اوکراین شدند.

رویترز می‌نویسد، جدایی‌طلبان طرفدار روسیه که تنها پس از حملات موفقیت‌آمیز خود به قوای حکومتی اوکراین حاضر به اجرای آتش‌بس شده‌اند از دو روز قبل سلاح‌های سنگین خود را از خط مقدم خارج کردند، اما کی‌یف با این استدلال که جنگ هنوز متوقف نشده است، تا امروز اقدام به اجرای این ماده از توافق آتش‌بس نکرد.

در بیانیه ارتش اوکراین آمده است: «اوکراین از امروز خارج کردن سلاح‌های ۱۰۰ میلی‌متری خود را از خط مقدم آغاز کرده است و... سازمان امنیت و همکاری اروپا بر این اقدام نظارت خواهد داشت».

این بیانیه اما در عین حال تاکید می‌کند که ارتش اوکراین این حق را برای خود محفوظ می‌داند که اگر طرف مقابل به هر حرکت تهاجمی دست بزند، برنامه خارج کردن اسلحه‌ها را لغو کند.

خبرنگاران رویترز از منطقه دونتسک می‌گویند که صدای شلیک سلاح‌های سنگین را از دیشب نشنیده‌اند، اما در طول روز صدای تیراندازی‌های گاه و بیگاهی را شنیده‌اند.

پیش از این پترو پروشنکو، ریيس جمهوری اوکراين، خواستار استقرار نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در منطقه برای نظارت بر آتش‌بس شده بود، اما جدايی‌طلبان و روسيه اين درخواست را رد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG