لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۶

سازمان بهداشت جهانی: مهار ابولا یک میلیارد دلار هزینه دارد


سازمان بهداشت جهانی هشدار داد که شمار مبتلایان به بیماری ابولا در غرب آفریقا هر سه هفته یک بار می‌تواند دو برابر شود و مهار این بحران نیز مستلزم هزینه‌ای حدود یک میلیارد دلار خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این سازمان روز سه‌شنبه ۲۵ شهریور اعلام کرد که برای مقابله با ابولا در شرایط کنونی مبلغ ۹۸۷ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار نیاز است که این مبلغ شامل دستمزد کارکنان بخش امداد و پزشکی و خرید تجهیزات لازم برای شناسایی کسانی است که در معرض این ویروس قرار داشته‌اند.

این گزارش می‌گوید تنها خاکسپاری کسانی که از بیماری ابولا مرده‌اند، حدود ۲۳ میلیون ۸۰۰ هزار دلار هزینه دارد که باید مصروف خرید لباس‌های مخصوصی برای کسانی بشود که وظیفه دفن آن‌ها را بر عهده دارند چرا که قربانیان ابولا به شدت عفونی هستند و به راحتی می‌توانند ویروس را انتقال بدهند.

اما از گزارش پزشکان بدون مرز بر می‌آید که به رغم همه این هشدار‌ها هنوز توجه جهانی به مسئله ابولا جلب نشده است و آنچه جامعه جهانی برای مهار آن انجام داده بسیار کمتر از حد نیاز است.

در گزارش آسوشیتدپرس نیز به سخنان جوانا لیو، رییس سازمان پزشکان بدون مرز اشاره شده است که در نشست سازمان ملل متحد در ژنو تاکید کرده که توجه به بیماری ابولا به طرز ناامیدکننده و خطرناکی کاهش یافته است.

وی اظهار داشت: «فرصت مهار این بیماری شایع به پایان می‌رسد. نیاز داریم که کشورهای بیشتری در این زمینه به پا خیزند و دست به اقداماتی بزنند. همین الان چنین نیازی وجود دارد».

از ماه مارس که نخستین بار مورد بیماری ابولا گزارش شد، تاکنون حدود پنج هزار نفر در کشورهای لیبریا، سیرالئون، گینه، نیجریه و سنگال به این بیماری مبتلا شده‌اند که دست‌کم دو هزار و ۴۰۰ نفر از آنان جان خود را به این علت از دست داده‌اند.

در این میان برخی کشور‌ها نظیر آمریکا و بریتانیا وعده داده‌اند که برای کمک به مردم منطقه و مهار ابولا، نیروهای کمکی شامل گروه‌های پزشکی و تحقیقاتی را عازم منطقه می‌کنند.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، چین نیز اعلام کرده که قصد دارد گروهی متشکل از ۵۹ متخصص آزمایشگاه، پزشک و پرستار را به سیرالئون بفرستد.

XS
SM
MD
LG