لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۰

سازمان ملل: وضعیت آوارگان در کوهستان سنجار عراق اسفناک است


آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد تعداد کسانی را که در کوه سِنجار محصور مانده‌اند، ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر اعلام کرده است.
آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد تعداد کسانی را که در کوه سِنجار محصور مانده‌اند، ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر اعلام کرده است.

بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، خواستار کمک‌های بیشتر جامعه جهانی به ایزدی‌های عراق شد و وضعیت این گروه اقلیت را «اسفناک» توصیف کرد.

در همین حال از عراق خبر می‌رسد یک هلیکوپتر امدادی که برای کمک به آوارگان ایزدی عازم کو‌ه‌های سنجار شده بود، سقوط کرده است.

به گزارش خبرگزاری‌ رویترز، بان گی مون روز سه‌شنبه، ۲۱ مرداد در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: «وضعیت بدی که ایزدی‌ها و دیگران در کوه سنجار به آن گرفتار شده‌اند، واقعا دلخراش است... شرایط این کوهستان هولناک است.»

وی افزود: «من از جامعه بین‌المللی می‌خواهم که اقدامات بیشتری برای حمایت از آنها [ایزدی‌ها] انجام دهند.»

ده‌ها هزار شهروند غیرنظامی که اغلب آنها از اقلیت مذهبی ایزدی هستند برای نجات جان خود از هجوم نیروهای داعش به کوهستان‌های شمال عراق پناه برده‌اند، جایی که ذخایر آب و غذایشان به سرعت رو به اتمام می‌رود و خطر مرگ بر اثر گرسنگی و تشنگی، آنها را تهدید می‌کند.

در این میان نیروهای آمریکا چندین نوبت با هواپیما بسته‌های کمکی حامل مواد غذایی و آب به آنها رسانده‌اند.

اما گزارش‌ها حکایت از سقوط یک هلیکوپتر نظامی عراق دارد که روز سه‌شنبه به قصد کمک به آوارگان ایزدی عازم کوهستان سنجار شده بود.

گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقامات ارتش عراق بیان می‌کند یکی از سرنشینان هلیکوپتر فیان دخیل، نماینده ایزدی‌ها در پارلمان عراق، بوده که تلاش‌های او در روزهای اخیر منجر به توجه جامعه جهانی به وضعیت آوارگان ایزدی شده است.

به گفته این مقامات، خانم فیان دخیل به همراه یکی از گزارشگران روزنامه نیویورک‌تایمز در این حادثه مجروح شده‌اند، اما خلبان هلیکوپتر نتوانسته جان سالم به در ببرد و بلافاصله کشته شده است.

این هلیکوپتر پس از رساندن محموله‌های کمکی خود به دست آوارگان ایزدی سقوط کرده است.

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد تعداد کسانی را که در کوه سنجار محصور مانده‌اند، ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر اعلام کرده است.

XS
SM
MD
LG