لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۸

درخواست سفیر افغانستان در تهران برای تمدید ویزای مهاجران افغان


بازگشت گروهی از مهاجرین افغان از ایران
بازگشت گروهی از مهاجرین افغان از ایران
یک مقام دولت ایران می‌گوید که سفیر افغانستان در تهران خواستار تمدید ویزای گروهی از مهاجران افغان و جلوگیری از اخراج قریب‌الوقوع آنها از خاک ایران شده، اما طرف ایرانی هنوز پاسخی به درخواست او نداده است.

این در حالی است که افغان‌هایی که «غیرقانونی» در ایران به سر می‌برند کمتر از دو هفته، ۱۵ شهریورماه، برای ترک خاک ایران وقت دارند.

در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر که روز شنبه، دوم شهریور منتشر شد، عزیز کاظمی، مدیرکل اتباع خارجه وزارت کشور جمهوری اسلامی، اظهار داشت که به تازگی جلسه‌ای به درخواست نصیر احمد نور، سفیر افغانستان در تهران، با مقامات ایران برگزار شده که به مسائلی مانند «بازگشت داوطلبانه پناهندگان» افغان به کشورشان اختصاص داشته است.

به گفته او، گروهی از اتباع افغان در ایران که پناهندگی ندارند، بر اساس طرح ساماندهی اتباع و مهاجران خارجی، باید تا ۱۵ شهریور این کشور را ترک کنند که سفیر افغانستان در این جلسه درخواست تمدید مهلت برای آنها کرد، اما وزارت کشور هنوز به این درخواست پاسخی نداده است.

خبرگزاری مهر می‌نویسد که اگر این مهاجران افغان تا مهلت تعیین شده ایران را ترک نکنند، علاوه بر بازداشت و دستگیری برای هر روز حضور در کشور باید ۳۰ هزار تومان جریمه بپردازند.

اخراج گسترده افغان‌ها از ایران در سال‌های اخیر و برخی بخشنامه‌ها و قوانین تبعیض‌آمیز علیه آنان موضوع بحث‌های دامنه‌داری در جامعه مدنی ایران بوده است.

از جمله سال گذشته، زمانی که بخشدار مرکزی نوشهر حضور افغان‌ها در این شهر توریستی را ممنوع اعلام کرد، جمعی از هنرمندان ایرانی برای همدلی با مهاجرین افغان به آن منطقه سفر کردند.

اوایل سال جاری نیز کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان اعلام کرد که «نیروهای انتظامی ایران بیش از هزار طفل افغان را به‌ صورت اجباری و بدون همراهی با خانواده‌هایشان به افغانستان انتقال داده‌اند تا به خانواده‌های افغان مقیم ایران فشار بیاورند کشور را ترک کنند».

این در حالی است که خبرگزاری مهر به نقل از محمد تهوری، معاون سابق وزیر کشور و مدیر کل پیشین اتباع خارجی، می‌گوید که در هیچ کجای دنیا مانند ایران حقوق شهروندی مهاجرین خارجی رعایت نشده، به‌ طوری که «پناهندگان هر جایی که دل‌شان بخواهد می‌توانند زندگی و کار کنند».

به گفته آقای تهوری، هزینه‌ای که ایران برای هر افغانی پناهنده می‌کند، روزانه ۵ دلار است، در حالی که میانگین کمک‌های مالی بین‌المللی برای هر تبعه افغان به‌ طور سالانه ۱۰ دلار بوده است.

خبرگزاری مهر تعداد مهاجران افغان را که از سال ۱۳۵۷ وارد ایران شده‌اند بیش از سه میلیون نفر عنوان کرده که «حدود ۸۰۰ هزار نفر آنها پناهنده و باقی آنها اتباع غیرمجاز بوده‌اند».

اما موج تقاضای افغان‌ها برای مهاجرت به ایران هنوز فروکش نکرده است، چنان‌چه در روزهای اخیر نیز اعتراضاتی در هرات نسبت به رفتار مسئولان کنسولگری ایران در قبال متقاضیان ویزا درگرفته است.

معترضان افغان مقامات کنسولگری ایران در هرات را به «فساد» و «اخذ رشوه» در ازای صدور ویزای کار متهم کرده‌اند. مقامات ایران هنوز واکنشی به این ادعا نشان نداده‌اند.
XS
SM
MD
LG