لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۱

انتقاد علم‌الهدی از انتشار خاطره رفسنجانی و نظرسنجی درباره آمریکا


احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، می‌گوید، «یک عده که قائل به حاکمیت اسلام در زندگی بشر نیستند زمزمه‌ مسموم سر می‌دهند که رابطه با آمریکا را به نظرسنجی بگذارند».
احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، می‌گوید، «یک عده که قائل به حاکمیت اسلام در زندگی بشر نیستند زمزمه‌ مسموم سر می‌دهند که رابطه با آمریکا را به نظرسنجی بگذارند».
آیت الله احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، نقل قول اکبر هاشمی رفسنجانی از آیت‌الله خمینی درباره شعار علیه آمریکا را یک «دروغ بزرگ» خواند و به رسانه‌های اصلاح‌طلبی که این نقل قول را بازتاب داده‌اند، هشدار داد که «جاده صاف‌کن آمریکا» شده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای علم‌الهدی روز چهارشنبه، ۲۴ مهر در خطبه نماز عید قربان با اشاره به نقل قول آقای هاشمی رفسنجانی از آیت‌الله خمینی اظهار داشت: «در خاطرات یک آقای مسئولی چنین نوشته که امام [آیت‌الله خمینی] فرموده‌اند مرگ بر شوروی از صدا و سیما حذف شود و مرگ بر آمریکا را نیز به آن ضمیمه کرده‌اند.»

اما به گفته او، چنین سخنی یک «دروغ بزرگ» است و کسانی که تلاش می‌کنند بحث ایجاد رابطه با آمریکا را به آقای خمینی نسبت بدهند، دچار «خیال باطل» شده‌اند.

بازنشر خاطره‌ای از اکبر هاشمی رفسنجانی در پایگاه اطلاع‌رسانی او که ادعا می‌کند آیت‌الله خمینی موافق حذف شعار علیه آمریکا و شوروی در رسانه‌های دولتی بوده، حاشیه‌های بسیاری به همراه داشته و از جمله فرمانده سپاه پاسداران این سخنان را نوعی «فریبکاری به نفع دشمن» توصیف کرده است.

در این میان روز شنبه، ۲۰ مهر حمید انصاری، قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار آیت‌الله خمینی نقل قول آقای هاشمی رفسنجانی را تایید کرد که روزنامه‌های اصلاح‌طلبی مانند اعتماد، بهار و شرق نیز آن را به عنوان تیتر یک خود انتخاب کردند. اما آیت‌الله علم الهدی از این اقدام رسانه‌های اصلاح‌طلب به شدت انتقاد می‌کند.

او در این‌باره گفت: «عده‌ای از مزدوران آمریکا در این مملکت روزنامه جا انداخته‌اند و عکس فردی را چاپ کرده‌اند و زیر آن نوشته‌اند، امام [آیت‌الله خمینی] فرموده که مرگ بر آمریکا باید حذف شود. این‌ها قلم به دستان خائنی هستند که از فضای آزاد کشور این چنین سوءاستفاده می‌کنند و می‌خواهند جاده صاف‌کن آمریکا باشند.»

پیش از این روزنامه تندرو کیهان نیز با حمله به روزنامه‌های اصلاح‌طلبی که سخنان حمید انصاری را منتشر کرده‌اند، این روزنامه‌ها را «پایگاه‌های مطبوعاتی و رسانه‌ای دشمن» نامیده و خواستار برخورد وزارت اطلاعات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با آنها شده بود.

آقای هاشمی رفسنجانی، بازنشر اين خاطره در مقطع کنونی را اشتباهی از جانب مسئولان وبسايت خود دانست و گفت که به آنها تاکيد کرده است از انتشار مطالب منتسب به او خودداری کنند مگر آن که با او هماهنگ شده باشد.

«مگر اصول انقلاب قابل نظرسنجی است؟»

اما انتقادات احمد علم‌الهدی تنها به نقل قول آقای هاشمی رفسنجانی از بنیان‌گذار جمهوری اسلامی محدود نمی‌شود، بلکه تصمیم دولت حسن روحانی برای نظرسنجی درباره سفر اخیر رئیس جمهور ایران به نیویورک و اقدامات دیپلماتیک او را نیز دربرمی‌گیرد.

به گفته آقای علم‌الهدی، «یک عده که قائل به حاکمیت اسلام در زندگی بشر نیستند زمزمه‌ مسموم سر می‌دهند که رابطه با آمریکا را به نظرسنجی بگذارند، اما مگر اصول انقلاب قابل نظرسنجی است؟»

این در حالی است که مقامات دولت ایران هیچ‌گاه موضوع دقیق این نظرسنجی را اعلام نکرده‌اند و مشخص نیست که آیا تلاش می‌کنند نظر مردم ایران درباره از سرگیری رابطه با آمریکا را جویا بشوند یا این که نظرسنجی تنها معطوف به اقدامات دیپلماتیک آقای حسن روحانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک است.

آقای روحانی در این سفر با باراک اوباما، همتای آمریکایی خود مکالمه‌ای تلفنی داشت که در تاریخ ۳۴ ساله روابط ایران آمریکا پس از انقلاب، بی‌سابقه بود.

جز آقای علم‌الهدی، از میان محافظه‌کاران، علی اکبر ولایتی، مشاور آیت‌الله خامنه‌ای در سیاست خارجی نیز با انجام نظرسنجی درباره از سرگیری روابط با آمریکا مخالفت کرده و گفته است که چنین تصمیماتی در حکومت‌ها باید «مبتنی بر اطلاعات آشکار و پنهان» باشد، نه نظرسنجی. با این حال ولایتی به لحاظ روش با نظرسنجی مخالفت کرده است.
XS
SM
MD
LG