لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۳

دو شرکت‌ کشتی‌رانی چین در پی تحریم‌های تازه ایران را ترک می‌کنند


بسیاری از کالاهای وارداتی ایران از طریق دریا به کشور می‌رسند، اما دور جدید تحریم‌های ایالات متحده کار را برای ایران سخت‌تر کرده است
بسیاری از کالاهای وارداتی ایران از طریق دریا به کشور می‌رسند، اما دور جدید تحریم‌های ایالات متحده کار را برای ایران سخت‌تر کرده است
خبرگزاری رویترز از قطع همکاری‌ دو شرکت بزرگ کشتی‌رانی چینی با ایران در پی اجرایی شدن دور تازه تحریم‌های ایالات متحده علیه تهران خبر داد.

بر اساس این گزارش که روز دوشنبه، ۱۰ تیر منتشر شد، «شرکت خطوط کشتی‌رانی چین» (سی‌اس‌سی‌ال) و خطوط کشتی‌رانی «کوسکو» جزء آخرین گروه از شرکت‌های خارجی هستند که ایران را ترک می‌کنند.

رویترز می‌نویسد، شرکت خطوط کشتی‌رانی چین نامه‌ای به گروه آمریکایی «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» فرستاده که در آن تاکید شده است این کمپانی تحریم‌های تجاری علیه تهران را می‌پذیرد و منتهای تلاش خود را در این‌ رابطه به کار می‌گیرد.

در همین حال یکی از مقامات شرکت کوسکو، مستقر در شانگهای، نیز اعلام کرد که تمام روابط تجاری این شرکت با ایران به حالت تعلیق درآمده است.

او همچنین گفت که شرکت کوسکو در اطلاعیه‌ای عنوان کرده که کشتی‌های این شرکت از اوایل ماه گذشته میلادی، ژوئن، دیگر کالایی به ایران حمل نکرده‌اند و در مجموع، آنها از اوایل ماه ژوئیه به تمام مراودات خود با ایران پایان می‌دهند.

دور تازه تحریم‌های ایالات متحده علیه تهران از روز دوشنبه این هفته، اول ماه ژوئیه به اجرا درآمده است که کشتی‌رانی و کشتی‌سازی ایران را در کنار بخش انرژی آن شامل می‌شود.

این تحریم‌ها در ادامه مجازات‌هایی است که آمریکا پیش از این علیه صادرات نفتی ایران و بانک‌های آن اعمال کرده بود تا بدین ترتیب مانع ادامه برنامه اتمی تهران شود.

تهران اگرچه همچنان به برنامه اتمی خود ادامه می‌دهد، اما اقتصاد آن از تحریم‌ها آسیب شدیدی دیده است، به‌ طوری که این موضوع یکی از مسائل محوری در مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اخیر در ایران بود.

بسیاری از کالاهای وارداتی ایران، مانند غذا و کالاهای مصرفی از طریق دریا به کشور می‌رسند، اما دور جدید تحریم‌های ایالات متحده چالش سختی را برای ایران به‌ وجود می‌آورد.

دانیل ریچاردز، کارشناس سازمان نظارت بر تجارت بین‌المللی، در همین زمینه به رویترز گفت که اکثریت گسترده شرکت‌های حمل و نقل کالا مراوادات خود با ایران را متوقف کرده‌اند و از این رو تهران برای واردات کالا به دشواری برخورده است.

پیش از این دو شرکت کشتی‌رانی «اورگرین» و «یانگ مینگ مارین» از تایوان اعلام کرده بودند که روابط تجاری خود با ایران را قطع کرده‌اند.

همچنین خطوط کشتی‌رانی پاسیفیک اینترنشنال از سنگاپور نیز به همراه دو شرکت بزرگ از کره جنوبی به مرادات خود با تهران پایان داده‌اند که مجموع این رویدادها باعث شده است ایران بیشتر به تجارت از راه زمین روی بیاورد، اما این مسئله به رشد هزینه‌ها در کشور منجر می‌شود.
XS
SM
MD
LG