لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۲۰

واردات گوشت آلوده به رادیواکتیو به ایران تکذیب شد


در حالی که یک نماینده مجلس ایران می‌گوید گوشت‌های قرمزی که از اوکراین وارد کشور می‌شود آلوده به مواد رادیواکتیو است، یک مقام سازمان دامپزشکی ضمن رد این ادعا تاکید می‌کند که اصلا از اوکراین گوشت قرمز وارد ایران نمی‌شود.

خبرگزاری خانه ملت روز دوشنبه، ۷ بهمن، گفت‌وگویی را با علی ایرانپور، نماینده مجلس، منتشر کرد که در آن نسبت به آن‌ چه عدم نظارت و دقت دولت در عرصه واردات نامیده، انتقاد می‌شود.

به گفته این نماینده مجلس، در چند ماه گذشته، کشور شاهد واردات گوشت قرمز آلوده به رادیواکتیو از اوکراین بوده و این مسئله باعث می‌شود «سلامت افراد جامعه به تاراج برود».

وی همچنین در ادامه این گفت‌وگو از سیاست‌های دولت ایران در زمینه دامداری انتقاد کرده و آن را به زیان تولید داخلی و در جهت واردات بیشتر محصولات دامی و از جمله گوشت قرمز دانسته است.

اما آن بخش از اظهارات آقای ایرانپور که درباره واردات گوشت آلوده از اوکراین است، واکنش منفی مقامات سازمان دامپزشکی کشور را به دنبال داشت.

محسن مشکاه، معاون پیشگیری و مبارزه با بیماری این سازمان، روز سه‌شنبه، ۸ بهمن، به خبرگزاری فارس گفت که «برخی ندانسته جوسازی می‌کنند» و این که تاکنون اصلا از اوکراین گوشت قرمز وارد کشور نشده است.

به گفته آقای مشکاه، دو سال قبل مقداری گوشت مرغ از اوکراین وارد کشور شد، اما به دلیل نگرانی از آلودگی به مواد رادیواکتیو، واردات آن دیگر ادامه پیدا نکرد و در نهایت نیز بررسی‌های سازمان انرژی اتمی کشور نشان داد که هیچ‌ گونه آلودگی به مواد رادیواکتیو اصلا در کار نبوده است.

وی سپس با انتقاد از اظهارات علی ایرانپور گفت: «این شخص هر از چند گاهی اظهار ناصواب می‌کند، چنان‌ چه اخیرا هم گفته بود سازمان دامپزشکی کشور برای واردات گوشت از اوکراین مذاکره می‌کند، در حالی که سازمان دامپزشکی در بحث واردات نقشی ندارد و تنها از نظر بهداشتی محصولات وارداتی مرتبط با دامپزشکی را کنترل می‌کند.»

بحث واردات گوشت آلوده به کشور یک‌ بار در خرداد سال جاری نیز بالا گرفت، اما در آن ماجرا گفته می‌شد که این گوشت‌های آلوده از قطب جنوب وارد ایران می‌شوند.

در نهایت مقامات سازمان دامپزشکی ماجرا را از اساس تکذیب کردند و گفتند که این سازمان هیچ مجوزی برای واردات گوشت از قطب جنوب صادر نکرده‌ است.
XS
SM
MD
LG