لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۲

در کریمه، تصرف یک فرودگاه‌ و موضع‌گیری نیروهای روس در فرودگاهی دیگر


فرودگاه سیمفروپول، پایتخت کریمه، در اشغال مردان مسلح
فرودگاه سیمفروپول، پایتخت کریمه، در اشغال مردان مسلح
همزمان با انتشار گزارش‌هایی که از حمله افراد مسلح به فرودگاه شهر سیمفروپول، پایتخت جمهوری خودمختار کریمه، و تصرف آن حکایت دارد، از سواستوپول، دیگر شهر کریمه، نیز خبر می‌رسد که سربازان روس روز جمعه، ۹ اسفند، اطراف فرودگاه بین‌المللی این شهر موضع گرفته‌اند.

رادیو اروپای آزاد/رادیو لیبرتی به نقل از خبرگزاری روسی اینترفکس بیان می‌کند، سربازان از اعضای ارتش روسیه هستند که به کلاه‌خود و جلیقه‌های ضدگلوله مسلح شده‌ و در نفربرهای نظامی مستقر گشته‌اند.

اینترفکس اما از قول منابع نظامی منطقه نوشته است که این سربازان تنها به منظور ممانعت از استفاده «شبه‌نظامیان» از فرودگاه به آنجا آمده‌اند.

در گزارش خبرگزاری اوکراینی اونیان تعداد این نفربرها شش عدد عنوان و تاکید شده است فرودگاه سواستوپول پایگاه نیروی هوایی اوکراین هم محسوب می‌شود.

این رویداد تنها چند ساعت پس از هجوم حدود ۵۰ فرد مسلح به فرودگاه سیمفروپول و اشغال آن به وقوع پیوسته است، در حالی که گزارش خبرگزاری فرانسه و شبکه تلویزیونی الجزیره حاکی از آن است که دست‌کم پروازهای فرودگاه به روال عادی انجام می‌شود.

این گزارش‌ها بیان می‌کند که بیش از ۲۰ فرد اونیفورم‌پوش مسلح به کلاشنیکوف در محوطه فرودگاه هستند، اما هویت آنها مشخص نیست.

تنها یک روز قبل از این رخدادها، مردان مسلح پارلمان کریمه و دیگر ساختمان‌های دولتی در سیمفروپول را تصاحب کرده‌ بودند که درباره هویت آنها گفته می‌شود تجزیه‌طلبان طرفدار روسیه هستند، عده‌ای که در پی سقوط ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور مخلوع اوکراین و از چهره‌های نزدیک به روسیه، به مخالفت با انقلابیون و رهبران جدید اوکراین برخاسته‌اند.

شبه‌جزیره کریمه تا دوران رهبری نیکیتا خروشچف بر اتحاد جماهیر شوروی در دهه ۱۹۵۰ جزئی از روسیه بود که به اوکراین واگذار شد. با این حال ناوگان دریایی روسیه پایگاه خود در بندر سواستوپول کریمه را حفظ کرده است.

اما در شرایطی که تحرکات تجزیه‌طلبان طرفدار روسیه در این منطقه اوج گرفته است، رئیس جمهور موقت اوکراین روز گذشته به فرماندهی ناوگان دریایی روسیه درباره «تجاوز نظامی» مسکو به اوکراین و کریمه هشدار داد.

با این حال عملیات نظامی روسیه در سواستوپول متوقف نشده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس سخنان آرسن آواکوف، وزیر کشور جدید اوکراین، را نقل کرده است که تایید می‌کند سربازانی که در فرودگاه بین‌المللی سواستوپول موضع گرفته‌اند، نیروهای روسیه هستند.

آقای آواکوف همچنین هجوم مردان مسلح به فرودگاه سیمفروپول را محکوم کرده و این افراد را «اشغالگران مسلح» نامیده است.

در این شرایط پارلمان اوکراین از ایالات متحده، بریتانیا و روسیه درخواست کرده است که حق حاکمیت ملی این کشور را تضمین کنند.

اعضای پارلمان اوکراین همچنین از روسیه خواسته‌اند اقداماتی را که می‌تواند تمامیت ارضی کشور را به مخاطره اندازد متوقف کند.

اما گزارش‌هایی هم از ویکتور یانوکوویچ منتشر شده است که بیان می‌کند او نخستین کنفرانس خبری خود پس از واگذاری قدرت در اوکراین را امروز، جمعه، در شهر روستوف ان دن روسیه برگزار می‌کند.

آقای یانوکوویچ روز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای خود را همچنان رئیس جمهور اوکراین نامیده بود. با این حال او از دولت روسیه درخواست کرده است که امنیتش را تامین کند.
XS
SM
MD
LG