لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۵

هشدار ایران در مورد «سوءاستفاده» دیپلمات عربستانی از مصونیت


حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی وزارت امور خارجه ایران
حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی وزارت امور خارجه ایران
در حالی که عربستان سعودی اتهام به دیپلمات خود در تهران در مورد «شرب خمر و رانندگی در حال مستی» را رد می‌کند، یک مقام وزارت امور خارجه ایران نسبت به «سوءاستفاده» این دیپلمات عربستانی از حق مصونیت دیپلماتیک هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر در روز پنج‌شنبه، اول فروردین، حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی وزارت امور خارجه ایران، با اشاره به این حادثه در تهران گفت: «اجازه نمی‌دهیم برخی با سوءاستفاده از مصونیت دیپلماتیک حق حیات و حقوق شهروندان‌مان را به مخاطره بیندازند.»

رسانه‌های داخل ایران در آخرین روزهای اسفند سال گذشته از وقوع یک تصادف شدید در تهران میان یک دستگاه خودروی سواری هیوندای و یک دستگاه پراید خبر دادند که به مرگ یک شهروند ایرانی و جراحت یک رهگذر منجر شد.

به گفته این رسانه‌ها، مقصر این حادثه راننده خودروی هیوندای و از کارکنان سفارت عربستان سعودی در تهران بوده است که در حالت مستی رانندگی می‌کرد.

این خبر تایید مقامات وزارت امور خارجه ایران را در پی داشت و از جمله رامین مهمانپرست، سخنگوی این وزارتخانه، گفت که تصادف یادشده «در اثر عدم رعایت قوانین داخلی جمهوری اسلامی ایران، تجاوز از سرعت مجاز و عدم تعادل راننده» اتفاق افتاده‌ است.

آقای مهمانپرست همچنین تاکید کرد که ایران به خاطر این ماجرا «مراتب اعتراض شدید» خود را به اطلاع سفارت عربستان سعودی در تهران رسانده است.

این در حالی است که عربستان سعودی اتهام مست بودن دیپلمات خود به هنگام رانندگی را رد می‌کند.

روزنامه الوطن، چاپ ریاض، روز چهارشنبه، ۳۰ اسفند ۱۳۹۱، از قول اسامه نقلی، رئیس بخش اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه عربستان سعودی، نوشت که دولت عربستان از وقوع این تصادف که به مرگ شهروند ایرانی منجر شده، اظهار تاسف می‌کند، اما برخلاف آن‌ چه گفته شده، این دیپلمات مست نبوده است.

به گفته آقای نقلی، این حادثه رانندگی به جراحت دیپلمات عربستانی نیز منجر شده و او مدتی را در بیمارستان گذرانده است.

اسامه نقلی در نهایت تاکید کرد که عربستان سعودی این رخداد را از مجاری دیپلماتیک پی‌گیری می‌کند.

روابط ایران و عربستان سعودی در سال‌های اخیر رو به‌ تیرگی گذاشته و دچار تنش بوده است. دو کشور در زمینه‌های بسیاری با یکدیگر اختلاف دارند که ناآرامی‌های سوریه، اعتراضات بحرین و جزایر سه‌گانه در خلیج فارس بخشی از آن است.

عربستان سعودی به تازگی نیز اعلام کرده است که یک ایرانی را به همراه ۱۷ نفر دیگر از جمله یک لبنانی به اتهام جاسوسی بازداشت کرده است.
XS
SM
MD
LG