لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۱

بانک مرکزی: دو میلیارد و ۵۵۰ میلیون دلار از دارایی‌های ایران آزاد شد


یک مقام عالی‌رتبه بانک مرکزی ایران اعلام کرد که در راستای توافق هسته‌ای میان جمهوری اسلامی و غرب، تاکنون حدود دو میلیارد و ۵۵۰ میلیون دلار از دارایی‌های ایران در خارج از کشور آزاد شده است.

این در حالی است که به‌تازگی یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد بانک مرکزی گفته بود که هنوز پول‌های آزادشده وارد کشور نشده است.

گزارش خبرگزاری مهر در روز دوشنبه، ۸ اردیبهشت بیان می‌کند که علی‌اکبر کمیجانی، قائم مقام بانک مرکزی ایران، تایید کرده که پنجمین قسط از درآمدهای مسدودشده ایران به حساب ایران واریز شده که در حدود دو میلیارد و ۵۵۰ میلیون دلار است.

این گزارش اما مشخص نمی‌کند که آیا این مبلغ وارد کشور شده یا تنها در حساب‌های ایران در کشورهای خارجی است.

پیش از این مهدی دواتگری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرده بود که بانک مرکزی در بازگرداندن پول‌های آزادشده به داخل کشور ناکام مانده و این پول‌ها در حساب‌های متعلق به ایران در عمان و سوئیس نگهداری می‌شود.

توافق‌نامه موقت هسته‌ای ژنو که آذر ماه گذشته میان ایران و قدرت‌های جهانی به دست آمد، از شدت تحریم‌ها علیه تهران می‌کاهد و اجازه می‌دهد که مبلغ چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از درآمدهای ایران که در خارج از کشور مسدود شده در مدت شش ماه و طی هشت قسط به تهران بازگردانده شود.

اما از گفته‌های ماه گذشته آقای دواتگری چنین برمی‌آمد که دست‌کم تا آن زمان بانک‌های خارجی از استرداد این مبالغ به ایران خودداری کرده‌اند.

اگرچه قبل از آن رئیس کل بانک مرکزی ایران گفته بود که این پول‌ها قرار نیست به داخل کشور بازگردد بلکه در حساب‌های خارجی ایران می‌ماند و از آن برای خرید کالاهای اساسی استفاده می‌شود.

با این حال چندی پیش حمید بعیدی‌نژاد از مدیران ارشد وزارت امور خارجه ایران و رئیس دبیرخانه توافق ژنو گفت که این مبلغ می‌تواند به خرید ارزهای خارجی، طلا و همه نوع اقلام غیرتحریمی اختصاص یابد.

اکنون نیز قائم مقام بانک مرکزی اطمینان می‌دهد که با آزاد شدن این پول‌ها و نیز عرضه ارزهای حاصل از صادرات به بازار در روزهای آینده بازار به تعادل برسد.

پیش از این خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، به نقل از منابع مطلع گزارش داده بود که قسط‌های چهارم و پنجم از پول‌های مسدودشده ایران را کشور ژاپن در روزهای ۲۱ و ۲۶ فروردین پرداخت کرده است.

ژاپن از عمده‌ترین خریداران نفت خام ایران در آسیا محسوب می‌شود.
XS
SM
MD
LG