لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۸

عارف: گروه‌ها و رسانه‌های خاص در صدد «مصادره رای مردم» هستند


محمدرضا عارف
محمدرضا عارف
محمدرضا عارف، معاون سابق رییس جمهوری ایران، می‌گوید برخی «گروه‌ها و رسانه‌های خاص» که هیچ نقشی در پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نداشته‌اند در تلاشند که رای مردم را مصادره کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، آقای عارف که روز سه‌شنبه، اول مرداد، در جمع اصلاح‌طلبان شهر مشهد سخنرانی می‌کرد، اصول‌گرایان حاکم در ایران را مورد انتقاد قرار داد و نتیجه اقدامات آنها در دوران هشت ساله ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد را «اخلاق‌گریزی نسل جوان» نامید.

به گفته او، «اصول‌گرایان با بی‌اخلاقی تمام در اواخر دولت فعلی سعی کردند حساب خود را از دولت جدا کنند در حالی که باید مردانه پای دولت می‌ایستادند و پاسخگوی افکار عمومی می‌بودند».

محمود احمدی‌نژاد در یک سال گذشته با انتقادهای شدید محافظه‌کارانی مواجه بود که پیش از آن حامی او بودند. بخشی از این انتقادها متوجه وضعیت اقتصادی کشور بود که محافظه‌کاران، سیاست‌های دولت آقای احمدی‌نژاد را عامل اصلی بی‌ثباتی و آشفتگی آن می‌دانند.

سوی دیگر انتقادات متوجه حمایت‌های محمود احمدی‌نژاد از اسفندیار رحیم‌مشایی، مشاور خود، بود که محافظه‌کاران از او به عنوان چهره اصلی «جریان انحرافی» نام می‌برند و بسیاری از مسائل و مشکلات کشور را به او نسبت می‌دهند.

اما محمدرضا عارف دولت کنونی را از جریان اصول‌گرایی جدا نمی‌داند و می‌گوید که این جریان باید پاسخگوی اقدامات هشت ساله محمود احمدی‌نژاد باشد.

آقای عارف در سخنان روز سه‌شنبه خود همچنین نسبت به «مصادره رای مردم» توسط «برخی گروه‌ها و رسانه‌های خاص» هشدار داد و گفت: «کسانی که هیچ نقشی در پیروزی گفتمان اصلاح‌طلبی - اعتدال‌گرا در انتخابات ریاست جمهوری نداشتند در تلاشند رای مردم را در رسانه‌های کذایی خود مصادر کنند که البته با شکست مواجه خواهند شد.»

این فعال سیاسی اگرچه از هیچ گروه و رسانه‌ای نام نبرده است، اما در روزهای اخیر روزنامه کیهان که از رسانه‌های تندرو اصولگرایان محسوب می‌شود، بارها از «پیروزی گفتمان اصول‌گرایی» در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم سخن گفته و آرای حسن روحانی را آرای اصول‌گرایان نامیده است.

این روزنامه همراه با برخی چهره های تندرو در جریان اصولگرایی به آقای روحانی هشدار داده‌اند که از افراد وابسته به آنچه که «جریان فتنه» و «اصلاح طلبان» خوانده‌اند، در کابینه خود استفاده نکند.

شروط اصول‌گرایان مجلس برای روحانی

در همین حال فراکسیون اصول‌گرایان مجلس که اکثریت مجلس را در اختیار دارد با انتشار بیانیه‌ای شروطی را برای حسن روحانی تعیین کرده تا با عمل به آنها کابینه او بتواند رای اعتماد بگیرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، در بیانیه این فراکسیون که روز چهارشنبه، دوم مرداد منتشر شد از حسن روحانی خواسته شده در انتخاب وزرای خود شش شرط را در نظر داشته باشد که یکی از آنها «فعال نبودن در فتنه و عدم جانبداری از فتنه‌گران» است.

«فتنه» اصطلاحی است که محافظه‌کاران حامی حکومت ایران از آن برای توصیف رویدادهای سال ۱۳۸۸ و اعتراضات مردم به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آن سال به کار می‌برند.

انتخابات سال ۱۳۸۸ اعتراض اصلاح‌طلبان و مردمی را در پی داشت که محمود احمدی‌نژاد را به تقلب در آن متهم می‌کردند.

حکومت ایران این اعتراضات را به شدت سرکوب کرد و با صدور احکام طولانی مدت زندان برای بسیاری از فعالان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران، اصلاح‌طلبان و منتقدان جمهوری اسلامی به آن پایان داد.

اما در نهایت همین گروه‌های اصلاح‌طلب در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم از حسن روحانی حمایت کردند تا راه پیروزی او هموار شود.

اکنون اصول‌گرایان مجلس به حسن روحانی هشدار می‌دهند که از معترضان سال ۱۳۸۸ در کابینه خود استفاده نکند.

«اعتقاد و التزام به ولایت فقیه» و «داشتن روحیه تعامل با مجلس» از دیگر شروطی است که این گروه از قانون‌گذاران مجلس ایران برای وزرای آقای روحانی تعیین کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG