لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۴

مرکز آمار ایران: نرخ تورم در اردیبهشت تا ۲۸.۴ درصد کاهش یافت


مرکز آمار ایران نرخ تورم در اردیبهشت سال جاری را ۲۸.۴ درصد اعلام کرد که نشان از روند نزولی تورم در یک سال گذشته دارد.

آخرین آمار این موسسه که روز چهارشنبه، ۷ خرداد منتشر شده است، بیان می‌کند نرخ تورم شهری در ۱۲ ماه منتهی به اردیبهشت سال ۱۳۹۳ نسبت به همین دوره زمانی در فروردین ماه ۱.۸ درصد کاهش داشته است.

بر همین اساس دسته‌بندی قیمت‌ها به دو گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نیز گویای کاهش شیب تورم در هر دو زمینه است، چنان چه ﺗﻐﯿﯿﺮات ﮔﺮوه اول در ۱۲ ﻣﺎه ﻣﻨﺘﻬﯽ ﺑﻪ اردﯾﺒﻬﺸﺖ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ دوره ﻣﺸﺎﺑﻪ ﺳﺎل ﻗﺒﻞ ۳۶.۱ درﺻﺪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ فروردین ماه ۴.۲ کاهش داشته و تغییرات گروه دوم نیز از ۲۶ درصد در فروردین ماه به ۲۵.۱ درصد در اردیبهشت رسیده است.

این گزارش همچنین می‌گوید، افزایش شاخص کل تورم در اردیبهشت ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل یا همان تورم نقطه به نقطه نیز به ۱۷.۲ درصد رسیده است در حالی که تورم نقطه به نقطه در فروردین ماه عدد ۱۷.۶ درصد را نشان می‌داد.

مرکز آمار ایران اما تاکید می‌کند، شاخص کل در اردیبهشت سال جاری عدد ۱۸۳.۶ را نشان می‌دهد که نسبت به فروردین ماه ۰.۷ افزایش داشته است.

در همین حال واحد مرکزی خبر نیز گفته‌های سخنگوی دولت ایران را بازتاب داده است که پیش‌بینی می‌کند نرخ تورم تا پایان سال جاری به زیر ۲۰ درصد برسد.

محمدباقر نوبخت روز چارشنبه در پایان جلسه هیات وزیران گفت: «با وجود این که در اردیبهشت مرحله دوم هدفمندسازی یارانه‌ها اجرا شد و بر آن اساس نرخ حامل‌های انرژی افزایش یافت، اما روند کاهنده تورم حفظ شده است و این انتظار وجود دارد که نرخ تورم در پایان سال ۱۳۹۳ حتی کمتر از ۲۰ درصد که مجامع بین‌المللی پیش‌بینی کرده‌اند برسد.»

پیش از این حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، وعده داده بود که نرخ تورم در پایان سال ۱۳۹۳ به ۲۵ درصد برسد.

این در حالی است که نرخ تورم در ماه‌های آغازین دولت آقای روحانی به ۴۰ درصد رسیده بود.
XS
SM
MD
LG