لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۳

شرکت‌های بیمه بیماران تالاسمی را از پوشش خود «خارج کرده‌اند»


رئیس انجمن تالاسمی ایران می‌گوید که شرکت‌های بیمه تامین اجتماعی تنها برای کم کردن هزینه‌ها، بیماران تالاسمی را از پوشش خود خارج می‌کنند و آنها را از حمایت‌های دارویی محروم می‌سازند.

مجید آراسته روز شنبه، ۱۲ مرداد در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، اظهار داشت: «معیاری که بیمه خدمات درمانی و تامین اجتماعی برای تحت پوشش قرار دادن بیماران تالاسمی در نظر گرفته این است که آنها باید خون‌گیری کنند. از همین رو بیماری را که خون نمی‌زند بیمار تالاسمی نمی‌دانند و او را از پوشش خود خارج می‌کنند.»

به گفته او، این تصمیم بیمه‌های تامین اجتماعی در حقیقت ناشی از آن است که بیمه‌ها با «کمبود منابع» مواجه شده‌اند و به «مشکلات اقتصادی» برخورده‌اند، واگرنه آن بیماری که بیمه ادعا می‌کند در شمار بیماران تالاسمی نیست، دقیقا ژن تالاسمی دارد و این را آزمایش‌های ژنتیک هم می‌تواند نشان دهد.

گزارش‌هایی که پیش از این منتشر شده است حکایت از آن دارد که شرکت‌های بیمه به‌خاطر افزایش شدید بهای دارو در کشور به مشکلات عدیده‌ای برخورده‌اند.

بازار دارو ایران در ماه‌های اخیر ناملایمات بسیاری داشته که با تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران آغاز شد. تحریم‌ها اگرچه شامل موادغذایی و دارو نمی‌شود، اما از آنجا که کار بانک‌های ایرانی را برای نقل و انتقالات پولی دشوار می‌سازند، به کمبود بسیاری از محصولات وارداتی در کشور از جمله دارو منجر شده است.

در عین حال تک نرخی شدن ارز و تبدیل ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی به ارز مبادله‌ای ۲۴۷۷ تومانی نیز مزید بر علت شده است تا قیمت دارو رشدی نجومی را تجربه کند چنان‌چه معاون سازمان دارو و غذا می‌گوید داروهای تولید داخل تا ۴۰ درصد و داروهای وارداتی نیز حدود ۹۰ درصد گران شده‌اند.

حال رئیس انجمن تالاسمی ایران نیز از تاثیر این رخداد بر وضعیت بیمه بیماران تالاسمی کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: «از آنجا که هزینه سازمان‌های بیمه‌گر بالا رفته است به دنبال کم کردن هزینه‌های خود هستند از همین رو به جان بیماران خاص ما افتاده‌اند.»

به گفته مجید آراسته، بیمه‌های تامین اجتماعی مدت‌هاست که هزینه داروخانه‌ها، پزشکان و بیمارستان‌ها را پرداخت نکرده‌اند و بدهی‌های آنها انباشته شده است؛ راهکاری هم که برای این مسئله در نظر گرفته‌اند، گرفتن و باطل کردن دفترچه‌های بیمه آن دسته از بیماران تالاسمی است که خون نمی‌زنند، حال آن که چنین کاری حیات بیماران تالاسمی را به خطر می‌اندازد.

رئیس انجمن تالاسمی ایران سپس افزود: «در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل ما همین موضوع است که در سه، چهار ماه اخیر شدت پیدا کرده است...حتی اگر وزارت بهداشت مشکل کمبود دارو بیماران تالاسمی را حل کند از آن طرف این مشکل پیش آمده است که این بیماران نمی‌توانند [با دفترچه بیمه] داروی خود را تحویل بگیرند.»

انجمن تالاسمی ایران در هفته‌های اخیر نیز نسبت به توقف تولید داروی مربوط به بیماری تالاسمی در کشور هشدار داده بود.

مسئولان این انجمن می‌گویند به خاطر کمبود داروی این بیماری، برخی از بیماران ناگزیر شده‌اند کمتر از نیاز واقعی خود دارو مصرف کنند که این مسئله تاثیرات مخربی بر قلب، کبد و کلیه آنها دارد.
XS
SM
MD
LG