لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۸

حسن روحانی در اجتماع ۲۲ بهمن از کارنامه دولت خود دفاع کرد


حسن روحانی در جمع راهپیمایان روز ۲۲ بهمن ۹۲
حسن روحانی در جمع راهپیمایان روز ۲۲ بهمن ۹۲
حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، روز سه شنبه در اجتماع راهپیمایان ۲۲ بهمن از دولت خود دفاع کرد و گفت که در مدت شش ماه پس از تشکیل این دولت، تمام کشور شاهد آرامش بیشتری بوده و اقتصاد هم رو به بهبود دارد.

خبرگزاری‌های ایران سخنرانی آقای روحانی به مناسبت سی‌وپنجمین سالگرد انقلاب اسلامی را منتشر کرده‌اند که حاوی مقایسه‌هایی میان وضعیت کشور قبل و بعد از دوران ریاست جمهوری اوست.

آقای روحانی گفته است: «ما امروز شاهد آن هستیم که وضع اقتصادی کشور از دیروز بهتر است، ما امروز در طول این شش ماه تورم و رشد تورم را کاهش داده‌ایم.»

به گفته او، تورم در طول شش ماه از ۴۳ درصد به ۳۵ درصد تقلیل یافته است و ابراز امیدواری کرده که رشد منفی اقتصادی که سال گذشته منفی ۵.۸ بود تا پایان سال جاری به منفی ۰.۷ برسد.

آقای روحانی همچنین وعده داد که نرخ تورم در سال آینده شمسی به ۲۵ درصد برسد.

اقتصاد ایران در سال‌های اخیر بحران شدیدی را تجربه کرده است تا جایی که صندوق بین‌المللی پول مهر ماه اعلام کرد که ایران رتبه نخست تورم را در جهان به خود اختصاص داده است.

با این حال گزارش‌های بعدی صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی روزهای بهتری را برای اقتصاد ایران کرده و از جمله اعلام کرده که در سال ۲۰۱۴ میلادی رشد اقتصادی کشور به مثبت ۱.۳ برسد و نرخ تورم نیز تا ۲۹ درصد کاهش یابد.

اما حسن روحانی می‌گوید که دولت او توانسته «آرامش، وحدت و انسجام بیشتری» نیز در کشور به وجود بیاورد.

به گفته او، «میان دولت و همه مسئولان رده بالا و همین‌طور میان قوای سه‌گانه و نیروهای مسلح و همه مردم، شاهد یک هماهنگی و همکاری هستیم».

شعار آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ و پس از آن «اعتدال» بوده و او بارها خواستار «نقش‌آفرینی جناح‌ها و احزاب مختلف» در امور کشور شده، چنان‌چه در سخنرانی امروز خود نیز گفته است: «هیچ کس نباید فکر کند که یک جناح می‌تواند بر کشور حاکم باشد، بلکه باید همه جناح‌ها، همه احزاب و همه گروه‌ها نقش خود را ایفا کنند.»

با این حال حضور برخی چهره‌های اصلاح‌طلب در کابینه آقای روحانی انتقاد شدید محافظه‌کاران را در پی داشته است به‌طوری که مجلس شورای اسلامی به سه تن از وزرای پیشنهادی او به دلیل آن‌چه نزدیکی آنها به معترضان سال ۱۳۸۸ خوانده شده است، رای اعتماد نداد.

اما آقای روحانی می‌گوید که «امروز در میان کابینه و همه مسئولان رده بالا شاهد هماهنگی و همکاری هستیم» و چون «مدیریت منسجمی» در کشور وجود دارد، «برخی به ناروا هر روز موضوع استعفای این مسئول یا آن مسئول یا اختلاف بین آنان را مطرح می‌کنند».

«روی هیچ میزی تهدید علیه ایران وجود ندارد»

بخش دیگر سخنان رییس جمهوری ایران به مذاکرات هسته‌ای با گروه ۱+۵ و تهدید مقامات آمریکا به استفاده از گزینه نظامی علیه تهران در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای اختصاص داشت.

آقای روحانی این تهدیدات را «بی‌ارزش و کودکانه» خوانده و گفته است «اگر کسانی در این توهم هستند که روی میز تهدیدی علیه ایران وجود دارد نیاز به عینک جدید دارند» و اساسا «روی هیچ میزی در جهان تهدید نظامی علیه ملت ما وجود ندارد».

به‌تازگی جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده، هشدار داده که اگر جمهوری اسلامی توافق هسته‌ای ژنو را لغو کند، گزینه نظامی آمریکا روی میز آماده است و «آن‌چه لازم باشد انجام خواهد شد».

این سخنان واکنش شدید مقامات ایران را در پی داشته و از جمله فرمانده سپاه پاسداران گفته است که «نبرد مستقیم با آمریکا قوی‌ترین رویای مردان انقلابی»‌ است.

در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن نیز پلاکاردهای بسیاری مشاهده شده است با مضامینی نظیر «ما مشتاق گزینه‌های روی میزیم» و «ما برای نبرد بزرگ آماده‌ایم».

اما حسن روحانی در جمع راهپیمایان اعلام کرده که «سیاست دولت در زمینه مسائل خارجی اعتدال است، نه تسلیم، نه سازش و نه انفعال و تقابل» و مذاکرات اتمی با قدرت‌های جهانی هم «بر مبنای حسن نیت و صلح‌طلبی ملت ایران» پیش می‌رود.

به گفته او، ایران «با صدای بلند» فتوای رهبر جمهوری اسلامی را مبنی بر حرام بودن بمب اتم به جهان اعلام می‌کند تا «بهانه‌های واهی و دروغ از دست بدخواهان» گرفته شود و کشورهای منطقه هم دریابند که «ایران‌هراسی دروغ است و ایران در فکر تجاوز به هیچ کشوری نیست».

آقای روحانی در نهایت مذاکرات اتمی را «آزمایشی تاریخی» برای اروپا و آمریکا نامیده و به آنها هشدار داده که «اگر بخواهند شیوه‌های ناپسند گذشته را تکرار کنند به ضرر ملت خودشان، به ضرر منطقه و به ضرر رفاه و ثبات جهانی» اقدام کرده‌اند.

غرب تحریم‌های سنگینی را علیه ایران وضع کرده است که اکنون دولت روحانی تلاش می‌کند آنها را لغو کند.
XS
SM
MD
LG