لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۸

انتقاد شدیداللحن جنتی از احمدی‌نژاد در رابطه با چاوز و گرانی‌


احمد جنتی، امام جمعه تهران، روز ۲۵ اسفند، محمود احمدی‌نژاد را به‌ خاطر موج گرانی‌ در کشور و پیام تسلیت او به مناسبت درگذشت هوگو چاوز، رئیس جمهور فقید ونزوئلا، هدف انتقادات خود قرار داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای جنتی که گرانی‌ها در کشور را «کمرشکن» می‌خواند گفت که نمی‌داند در آینده این وضعیت بهبود پیدا خواهد کرد یا شرایط بدتر می‌شود، اما با این حال مخاطبان خود را به «صبر» فراخواند.

او با اذعان به تاثیر تحریم‌های بین‌المللی غرب بر اقتصاد ایران، تحریم‌ها را یکی از عوامل گرانی‌ها در کشور نامید، اما تاکید کرد که گرانی‌ها دلایل مدیریتی نیز دارد.

وی در این‌ باره اظهار داشت: «عده‌ای می‌خواهند همه را به گردن تحریم‌ها بیندازند که افراد صاحب‌نظر این مسئله را قبول ندارند. تحریم بوده است، اما سوء‌مدیریت و سیاست‌های غلط نیز بوده است.»

انتقادات آقای جنتی از محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت ایران، در حالی مطرح می‌شود که او پیش از این یکی از حامیان جدی و پروپاقرص آقای احمدی‌نژاد بود، به‌ طوری که این مسئله واکنش‌های بسیاری را در میان مخالفان دولت، به‌ویژه در دوران انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ در پی داشت.

منتقدان دولت با اشاره به موقعیت احمد جنتی در مقام دبیر شورای نگهبان معتقد بودند که این شورا نمی‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری نقش نظارتی خود را ایفا کند و بی‌طرف بماند، امری که حکومت ایران آن را همواره انکار کرده است.

با این حال سخنگوی شورای نگهبان در آستانه انتخابات سال ۱۳۸۸ ناگزیر از توضیح در این‌ باره شد و گفت که «آيت‌الله جنتي از شخص حمايت نمي‌كند و فقط از اقدامات دولت آن هم در جايي كه صحيح باشد، حمايت مي‌كند».

بر اساس گزارش فارس، آقای جنتی در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران ضمن انتقاد شدید از پیام تسلیت محمود احمدی‌نژاد به مناسبت درگذشت رئیس جمهور ونزوئلا، او را توصیه به «خواندن کتاب» کرد و گفت که «چه دلیلی دارد آدم هر چه از دهانش درمی‌آید بگوید».

محمود احمدی‌نژاد در پیام تسلیت خود برای درگذشت هوگو چاوز او را در شمار «صالحان» خوانده و مدعی شده بود که روزی به همراه مسیح و امام دوازدهم شیعیان بازمی‌گردد.

اما احمد جنتی می‌گوید «رجعت» مسئله‌ای دینی است، که طرح آن به این صورت «علما، مراجع و مسلمین را ناراحت کرده است».

او اظهار داشت: «ای کاش برخی‌ها که می‌خواستند برخی مسائل را مطرح کنند ۴ تا کتاب می‌خواندند و ۴ روز به حوزه علمیه می‌رفتند.»

این روحانی ضمن «بدعت» خواندن پیام آقای احمدی‌نژاد گفت: «چاوز از لحاظ سیاسی کاملاً قابل قبول بود، مردمی، ضد آمریکایی‌ و با خصلت‌های مردمی بسیار خوب بود، اما بالاخره نامسلمان است. اصلاً مسلمان هم باشد،‌ ما چگونه می‌توانیم بگوییم که کسی رجعت می‌کند یا نمی‌کند.»

پیام محمود احمدی‌نژاد برای درگذشت هوگو چاوز پیش از این نیز واکنش روحانیون ایران را موجب شده و از آن جمله محمد یزدی، از چهره‌های نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی، او را «نصیحت» کرد که از اظهار نظر درباره مسائل دینی خودداری کند.
XS
SM
MD
LG