لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۱

روسیه برگزاری دور جدید گفت‌وگوها درباره بحران اوکراین را رد کرد


سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز سه‌شنبه، ۱۶ اردیبهشت، احتمال موفقیت دور دوم مذاکرات ژنو درباره تحولات اوکراین را اندک دانست و به جای آن خواستار تلاش شرق و غرب برای شکل‌گیری زمینه گفت‌وگوی ملی در اوکراین شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای لاوروف گفت، تا زمانی که مفاد توافق‌نامه اخیر ژنو اجرا نشود و مخالفان حکومت اوکراین از فرایند صلح کنار گذاشته شوند، این مذاکرات نیز بعید است که به موفقیتی منجر شود.

اوکراین، روسیه، آمریکا و اتحادیه اروپا اواخر فروردین ماه در ژنو به توافقی در رابطه با تحولات اوکراین دست یافتند که بر اساس آن گروه‌های مسلح غیرقانونی در این کشور باید خلع سلاح شوند و ساختمان‌های دولتی اشغال‌شده را رها کنند.

اما این توافق‌نامه نتوانست برای اوکراین صلح به ارمغان بیاورد به‌طوری که شرق این کشور همچنان صحنه درگیری میان تجزیه‌طلبان طرفدار روسیه و نیروهای نظامی اوکراین است، امری که روسیه مسئولیت آن را بر عهده کی‌یف و آمریکا می‌داند و واشینگتن و کی‌یف نیز در نقطه مقابل مسکو را متهم به دست داشتن در این رخدادها می‌کنند.

در این حال بحث از سرگیری مذاکرات صلح در ژنو به میان آمده است که وزیر امور خارجه روسیه دستاورد احتمالی آن را کم‌اهمیت دانسته است.

آقای لاوروف که پس از جلسه شورای اروپا در وین در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، اظهار داشت: «برگزاری دوباره جلسات به این شکل که اپوزیسیون کی‌یف در مذاکرات غایب باشد، بعید است به دستاوردی بینجامد.»

وی اما به جای انجام این مذاکرات، از گفت‌وگوی ملی در اوکراین دفاع کرد و گفت: «نگذاریم که اوکراین بین شرق و غرب دو پاره شود، بلکه تلاش‌هایمان را همسو کنیم و اجازه شکل‌گیری گفت‌وگوهایی را بدهیم که به گام‌های عملی برای اجرای تمام توافقات بینجامد.»

در همین حال وزیر امور خارجه اوکراین نیز بحث حضور اپوزیسیون این کشور در مذاکرات ژنو را رد کرد.

آندری دیشچیتسیا نیز که برای حضور در جلشه شورای اروپا در وین به‌سرمی‌برد به خبرنگاران گفت که حکومت کنونی اوکراین تمام مناطق این کشور را نمایندگی می‌کند.

وی سپس تاکید کرد که اگر قرار بر حضور اپوزیسیون اوکراین در مذاکرات بین‌المللی باشد، کی‌یف نیز از مسکو می‌خواهد که با حضور نمایندگان چچن و داغستان در مذاکرات موفقت کند.

حکومت اوکراین در روزهای اخیر دست به عملیات نظامی علیه گروه‌های شبه‌نظامی هوادار روسیه زده است که خواهان تجزیه این کشور هستند.

تنها دو روز قبل رییس جمهور موقت اوکراین گفت که روسیه هم‌اکنون با این کشور وارد جنگ شده و شرق و جنوب اوکراین را به سمت بی‌ثباتی سوق می‌دهد.
XS
SM
MD
LG