لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۴

انتقاد مکارم‌شیرازی از حاشیه‌ سفر احمدی‌نژاد به ونزوئلا: «شرم‌آور بود»


آیت‌الله مکارم شیرازی خواستار شکست سکوت «علما» درباره رفتار محمود احمدی‌نژاد در حاشیه تشییع جنازه هوگو چاوز شده است
آیت‌الله مکارم شیرازی خواستار شکست سکوت «علما» درباره رفتار محمود احمدی‌نژاد در حاشیه تشییع جنازه هوگو چاوز شده است
در ادامه انتقادات تند از سخنان و رفتار محمود احمدی‌نژاد در مراسم تشییع جنازه هوگو چاوز، رئیس جمهور فقید ونزوئلا، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی حاشیه‌های این مراسم را «شرم‌آور» و «دردناک» خواند و خواستار تذکر «علما» شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای مکارم شیرازی روز چهار‌شنبه، ۲۳ اسفند، با بیان این‌که باید نسبت به «منکرات» تذکر داد، اظهار داشت: «حوادث اسفناک و دردناکی که در جریان تشییع جنازه رئیس جمهور ونزوئلا واقع شد در مجموع شرم‌آور بود.»

او سپس نسبت به «سکوت» در این‌ باره هشدار داد و گفت: «اگر سخن نگوییم کم‌کم منکر، معروف شده و این مسئله تبدیل به سنت می‌شود.»

در جریان تشییع جنازه رئیس جمهوری ونزوئلا، تصاویری از محمود احمدی‌نژاد ثبت شد که نشان می‌داد آقای احمدی‌نژاد مادر چاوز را به نشانه هم‌دردی در آغوش گرفته است.

این تصویر به همراه تصاویری که رئیس دولت ایران را در حال بوسیدن تابوت هوگو چاوز نشان می‌دهد، انتقادات آیت‌الله محمد یزدی، از روحانیون محافظه‌کار نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی ایران، را در پی داشت، به‌ طوری که او رفتار آقای احمدی‌نژاد را «مسخره‌بازی» خواند و گفت: «رئیس جمهوری کشوری مسلمان و ۷۵ میلیونی که مورد توجه و احترام دنیا قرار گرفته باید عزت نظام و موقعیت خود را در نظر بگیرد.»

آقای یزدی پیش از آن نیز پیام تسلیت محمود احمدی‌نژاد به مناسبت درگذشت رئیس جمهوری ونزوئلا را که در آن ادعا شده بود آقای چاوز روزی به همراه مسیح و امام دوازدهم شیعیان بازخواهد گشت، موجب نگرانی روحانیون دانسته بود.

اما پاسخ محمود احمدی‌نژاد به آیت‌الله یزدی که امروز، چهارشنبه در خبرگزاری فارس بازتاب پیدا کرده است، تنها یک جمله بود: «ما آقای یزدی را دوست داریم.»

با این حال، منتقدان آقای احمدی‌نژاد به آیت‌الله یزدی محدود نمی‌شود. ۱۸ نماینده مجلس شورای اسلامی نیز روز سه‌شنبه، ۲۲ اسفند، در تذکری کتبی به محمود احمدی‌نژاد خواستار رعایت «موازین شرعی اسلام» شدند.

اکنون آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی با اشاره به موضع‌گیری محمد یزدی و نمایندگان مجلس در این‌ باره، خواستار شکستن سکوت دیگر شخصیت‌های سیاسی و مذهبی شده است.

واکنش‌ها به جشن استقبال نوروز

آیت‌الله مکارم شیرازی همچنین انتقاداتی را نیز متوجه «جشن استقبال از نوروز» کرد که روز یک‌شنبه، ۲۰ اسفند، با حضور محمود احمدی‌نژاد، اسفندیار رحیم‌مشایی و برخی دیگر از چهره‌های نزدیک به رئیس دولت ایران برگزار شد.

آقای مکارم شیرازی با بیان این که در این مراسم «حتی دختران را وادار به رقص کردند» به روحانیون هشدار داد که با سکوت خود در «پیشگاه خداوند مسئول هستند».

بر اساس گزارش‌ها، در مراسم جشن استقبال از نوروز، نمایندگان استان‌های مختلف ایران با لباس محلی به روی صحنه آمدند و رقص‌های محلی را به نمایش گذاشتند. در این مراسم به اسفندیار رحیم‌مشایی نیز نشان درجه یک فرهنگ و هنر اعطا شد.

این مراسم واکنش شدید آیت‌الله صافی گلپایگانی را نیز در پی داشته است، به‌ طوری که برنامه‌های اجرا شده در آن را «خلاف شرع» و نمونه‌ای از «فساد و بی‌بند و باری» توصیف کرد.

آقای صافی گلپایگانی گفت: «مگر می‌شود جشن استقبال از نوروز را اسلامی خواند؟ آیا موسیقی‌ها، رقص‌ها و بی‌بند و باری‌هایی که در این جشن اتفاق افتاده خلاف شرع مقدّس اسلام نیست؟»

او با بیان این که «ابراز انزجار و تنفر» از اتفاقات این مراسم «وظیفه همه دوستداران اهل بیت» است، افزود: «نباید وضعیت طوری شود که معروف، منکر و منکر، معروف جلوه داده شود. اشخاصی که عمداً احترام احکام اسلام را از بین می‌برند و فسق و فجور را در مملکت ترویج می‌کنند، در پیشگاه خداوند متعال و ارواح طیبه‌ شهیدان مسئول هستند.»

اقدامات و سخنان محمود احمدی‌نژاد در ماه‌های اخیر انتقاد بسیاری از محافظه‌کاران حامی رهبر جمهوری اسلامی را باعث شده است. آنها رئیس دولت ایران را به دور شدن از آیت‌الله خامنه‌ای و انحراف از انقلاب متهم می‌کنند و اسفندیار رحیم‌مشایی، چهره نزدیک به احمدی‌نژاد، را نیز سردسته «جریان انحرافی» می‌خوانند.

گمانه‌زنی‌ها در کشور حاکی از این است که اسفندیار رحیم‌مشایی یکی از نامزدهای یازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران خواهد بود که خردادماه ۱۳۹۲ برگزار می‌شود.
XS
SM
MD
LG