لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۸

سناتور آمریکایی: ۴۷۰۰ نفر در حملات هواپیماهای بدون سرنشین کشته شده‌اند


اقدام ساتور لیندسی گراهام در آشکار کردن تعداد کشته‌شدگان حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا بی‌سابقه است.
اقدام ساتور لیندسی گراهام در آشکار کردن تعداد کشته‌شدگان حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا بی‌سابقه است.
لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه، دوم اسفند،گفت که در جریان حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا تاکنون ۴۷۰۰ نفر کشته شده‌اند که در میان آنها افراد غیرنظامی نیز به چشم می خورند.

این نخستین بار است که یک مقام آمریکایی به تعداد کشته‌شدگان حملات هواپیماهای بدون سرنشین این کشور اشاره می‌کند در حالی که گروه‌های حقوق بشری همواره این حملات را محکوم کرده‌ و آنها را «ترور» خوانده‌اند.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد، ابعاد حملات موشکی هواپیماهای بدون سرنشین ایالات متحده به شبه‌نظامیان مظنون القاعده در پاکستان، یمن و دیگر نقاط جهان همیشه پنهان بوده است و مقامات آمریکا هیچ‌گاه به صورت علنی درباره جزییات آن صحبت نکرده‌اند.

اما اکنون سناتور جمهوری‌خواه، لیندسی گراهام که خود از حامیان طرح حملات هواپیماهای بدون سرنشین است، از آماری سخن می‌گوید که نشان می‌دهد تعداد کشته‌شدگان در این حملات بیشتر از آن چیزی است که منابع مستقل تخمین می‌زدند.

بر اساس این گزارش که به نقل از وبسایت محلی «ایسلی پچ» منتشر شده است، سناتور گراهام اذعان داشت: «ما ۴۷۰۰ نفر را کشته‌ایم.»

آقای گراهام به این وبسایت که اخبار شهر کوچک ایسلی در کارولینای جنوبی را پوشش می‌دهد، گفت: «گاهی اوقات شما مردم بی‌گناه را هدف قرار می‌دهید که من از این ماجرا بیزارم، اما ما در جنگ به‌ سر می‌بریم و ما تاکنون تعداد زیادی از سران القاعده را از بین برده‌ایم.»

این سخنان بازتاب گسترده‌ای داشت و دفتر سناتور گراهام نیز آن را تکذیب نکرده و تنها گفته است که او هیچ آمار رسمی طبقه‌بندی شده و محرمانه‌ای را فاش نکرده است.

یکی از نزدیکان سناتور گراهام در این‌باره به خبرگزاری فرانسه گفته است که آقای گراهام «به آماری اشاره کرده که به صورت علنی در برخی از شبکه‌های خبری تلویزیونی منتشر شده است».

با این حال سخنان سناتور گراهام بی‌سابقه به نظر می‌رسد چرا که مقامات آمریکا تنها به تعداد تلفات غیرنظامیان اشاره‌هایی داشته‌اند، اما هیچ‌گاه تعداد کل کشته‌شدگان را ذکر نکرده بودند.

میکاه زنکو، یکی از اعضای شورای روابط خارجی که موسسه‌ای مستقل در آمریکا محسوب می‌شود، گفت: «این نخستین بار است که یک مقام رسمی ایالات متحده تعداد کل کشته‌شدگان را ذکر می‌کند.»

او اضافه کرد که اگر آمار رسمی از تعداد کشته‌شدگان وجود داشته باشد، این آمار محرمانه است و از این رو احتمال می‌رود که سناتور گراهام قوانین مربوط به اطلاعات محرمانه را نقض کرده باشد.

این آمار همچنین نزدیک به آماری است که پیش از این دفتر روزنامه‌نگاری تحقیقی، مستقر در لندن منتشر کرده بود.

این نهاد رسانه‌ای گفته بود که تعداد کشته‌شدگان حملات هواپیماهای بدون سرنشین ایالات متحده در پاکستان، یمن و سومالی بین ۳۰۷۲ تا ۴۷۵۶ نفر است.

بنیاد آمریکای نوین که در واشنگتن مستقر است، می‌گوید که ایالات متحده از سال ۲۰۰۴ تاکنون ۳۵۰ مورد حمله با هواپیماهای بدون سرنشین را تدارک دیده که بیشتر آنها در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما رخ داده است.

این بنیاد نیز تعداد کشته‌شدگان را بین ۱۹۶۳ تا ۳۲۹۳ نفر عنوان کرده که از این تعداد ۲۶۱ تا ۳۰۵ نفر افراد غیرنظامی هستند.

نهادهای امنیتی ایالات متحده و کاخ سفید تاکنون از انتشار جزییات این حملات که اطلاعات طبقه‌بندی شده محسوب می‌شود، سر باز زده‌اند. مقامات آمریکا همچنین گفته‌اند که تنها تعداد اندکی از غیرنظامیان در این حملات به اشتباه کشته شده‌اند.
XS
SM
MD
LG