لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۳

افشاگر اطلاعاتی آمریکا اجازه خروج از فرودگاه مسکو را یافت


ادوارد اسنودن، افشاگر ماجرای شنود اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا از این پس می‌تواند در سراسر خاک روسیه تردد داشته باشد.
ادوارد اسنودن، افشاگر ماجرای شنود اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا از این پس می‌تواند در سراسر خاک روسیه تردد داشته باشد.
منابع مطلع فرودگاه مسکو و اداره مهاجرت روسیه می‌گویند که ادوارد اسنودن، افشاگر ماجرای شنود اطلاعاتی ایالات متحده، روز چهارشنبه، دوم مرداد، اجازه خروج از فرودگاه را پیدا کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های رویترز و فرانسه، آقای اسنودن که از ماه گذشته در بخش ترانزیت فرودگاه شرمتیف مسکو به‌سرمی‌برد، تا ساعاتی بعد مدارک مربوطه را از وکیل خود، آناتولی کوچرنا، تحویل می‌گیرد و از آن پس می‌تواند در سراسر خاک روسیه تردد داشته باشد.

این گزارش‌ها هرچند تاکید می‌کنند که درخواست پناهندگی اسنودن از روسیه همچنان در حال بررسی است.

ماجرای شنود اطلاعاتی آمریکا که ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق اداره امنیت ملی آمریکا، از آن پرده برداشت به یکی از جنجالی‌ترین موضوعات بین‌المللی در ماه‌های اخیر تبدیل شده است.

به گفته آقای اسنودن، دستگاه‌های امنیتی آمریکا نه تنها مکالمات تلفنی شهروندان آمریکا و اتباع خارجی این کشور را کنترل می‌کنند، بلکه در مقر نمایندگی اتحادیه اروپا در واشینگتن نیز وسایل شنود کار گذاشته‌اند.

اسنودن اوایل تیر ماه از هنگ‌کنگ وارد فرودگاه مسکو شد و پس از مدتی درخواست پناهندگی کرد، اما با این حال اجازه خروج از سالن ترانزیت فرودگاه را نداشت تا امروز که رسانه‌ها از صدور مجوزهای لازم در این‌باره خبر می‌دهند.

خبرگزاری اینترفکس در گزارش خود نوشت: «این آمریکایی (اسنودن) آماده خروج [از فرودگاه مسکو] است. برای او رخت و لباس تازه‌ای تهیه شده است. این مدارک را کوچرنا به او تحویل خواهد داد.»

خبرگزاری روسی ریانووستی هم به نقل از منابع مطلع نوشت اسنودن از لحظه‌ای که این مدارک را تحویل بگیرد، می‌تواند فرودگاه را ترک کند.

اداره مهاجرت روسیه هنوز هیچ واکنشی به این گزارش‌ها نشان نداده است.

پیش از این ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، تاکید کرده بود که تمایل ندارد ماجرای اسنودن بر روابط سیاسی واشینگتن و مسکو تاثیر بگذارد. با این حال آمریکا خواستار استرداد آقای اسنودن از روسیه شده است و بر خواسته خود پافشاری می‌کند.
XS
SM
MD
LG