لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۰

ظریف: ایران در «گام نهایی»، نیاز به غنی‌سازی را خود تعیین می‌کند


محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، می‌گوید زمانی که مرحله نهایی توافق هسته‌ای ژنو فرا برسد، تهران خود میزان نیاز کشور به غنی‌سازی اورانیوم و چگونگی آن را تعیین می‌کند.

در همین حال حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، نیز در مصاحبه‌ای اعلام کرد که تعطیلی تاسیسات هسته‌ای ایران همواره «خط قرمز» جمهوری اسلامی در مذاکرات با قدرت‌های جهانی خواهد بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، محمدجواد ظریف روز جمعه، ۸ آذر، در جمع خبرنگاران درباره توافق‌نامه هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی گفت که مرحله نهایی توافق‌نامه ژنو «یک وضعیت دائم» نیست و با پایان یافتن آن باید با برنامه هسته‌ای ایران مانند دیگر کشورهای هسته‌ای، مثلا ژاپن، برخورد شود.

به گفته او، یکی از مسائل اساسی درباره توافق‌نامه تعیین مدت زمان مرحله نهایی آن است، اما در این مرحله آن‌ چه قطعی خواهد بود ادامه غنی‌سازی است، اگرچه «باید مشخص شود این غنی‌سازی چگونه و در چه چارچوبی باشد که هنوز در این زمینه توافقی صورت نگرفته است».

خبرگزاری مهر می‌نویسد، از محمدجواد ظریف پرسیده شده «در یکی از بندهای توافق‌نامه ژنو آمده که در گام نهایی درصد غنی‌سازی بر اساس نیاز ایران تعیین می‌شود که آیا این نیاز ایران را گروه ۱+۵ تعیین می‌کند».

آقای ظریف نیز در پاسخ گفته است: «ما همواره گفته‌ایم در گام نهایی نیازمان را خودمان تعیین می‌کنیم... به کسی اجازه نخواهیم داد برای ما تشخیص دهند که نیاز ما چقدر است، اما گفته‌ایم که این مورد قابل مذاکره است، مثلا اگر قرار باشد در تفاهمی، برنامه غنی‌سازی در سطح منطقه باشد در خصوص ساز و کار آن گفت‌وگو کنیم.»

این در حالی است که توافق‌نامه شش ماهه هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی که روز سه آذر در ژنو سوئیس منعقد شد تاکید می‌کند که مرحله نهایی «متضمن یک برنامه غنی‌سازی است که طرفین آن را تعریف می‌کنند»، برنامه‌ای که «با موافقت طرفین و منطبق با نیازهای عملی» دامنه و سطح فعالیت‌های غنی‌سازی، ظرفیت غنی‌سازی و مکان‌های غنی‌سازی اورانیوم در ایران را تعیین خواهد کرد.

اما در رخدادی دیگر، حسن روحانی، رئیس دولت ایران، گفت‌وگویی با نشریه بریتانیایی فایننشال تایمز انجام داده که در آن تاکید می‌کند ایران هیچ‌گاه تاسیسات هسته‌ای خود را تعطیل نخواهد کرد.

این گفت‌وگو روز جمعه، ۸ آذر، منتشر شده و در بخشی از آن، خبرنگار فایننشال تایمز با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی می‌پرسد، آیا تعطیلی تاسیسات هسته‌ای ایران «خط قرمز» آن خواهد بود که آقای روحانی در پاسخ می‌گوید: «۱۰۰ درصد.»

حسن روحانی پیش از این نیز تاکید کرده بود که «حقوق هسته‌ای در چارچوب مقررات بین‌المللی و غنی‌سازی در خاک ایران» از خط قرمزهای جمهوری اسلامی است.
XS
SM
MD
LG