لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۳

کری: پیشرفت ها در جنگ علیه داعش آهسته و پیوسته بوده است


جان کری،وزیر خارجه آمریکا
جان کری،وزیر خارجه آمریکا

جان کری،وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با تلویزیون عربی زبان الحره در مورد موضوعات مختلفی از جمله مبارزه آمریکا با گروه خلافت اسلامی (داعش) و وضعیت عراق گفت و گو کرده است:

با توجه به اینکه ایالات متحده آمریکا رهبری کارزار علیه داعش در خاورمیانه را برعهده دارد، به نظر شما متحدان آمریکا چه وظیفه‌ای برعهده دارند؟

چان کری: شرکای ما کارهای زیادی انجام داده‌اند. شصت و شش کشور جهان در تلاش برای مبارزه با داعش هستند و در این بین بخصوص کشورهای خاورمیانه نقش پررنگ تری ایفا می‌کنند.

ما از طرفی سعی می‌کنیم راه های رسیدن کمک های مالی از نقاط مختلف به داعش را مسدود کنیم. از طرف دیگر هم با توسل به شیوه‌های جدید در شبکه‌های اجتماعی سرگرم یافتن کسانی هستیم که مخالف روایت دینی داعش هستند، تا به این شیوه جلوی شستشوی مغزی جوانان به وسیله داعش را بگیریم. بعلاوه با اعمال مقررات سختگیرانه در حوزه مربوط به صدور ویزا، امور گمرکی و فرودگاه‌ها تا حد زیادی جلوی ملحق شدن پیکارجویان خارجی به داعش را گرفته‌ایم.

در ضمن فکر می‌کنم در میدان جنگ علیه عوامل داعش همکاری بسیار موثری داشتیم. به این معنی که هم توانستیم بسیاری از فرماندهانشان را از میان ببریم و هم حدود ۴۴ درصد از قلمروشان در عراق و ۱۶و ۱۷ درصد از اراضی تحت نفوذشان در سوریه را بازپس بگیریم. بنابراین پیشرفت های انجام شده در مبارزه با داعش آهسته و پیوسته بوده و برای مستدام ماندن این دستاورد‌ها، باید همه جوانب به دقت سنجیده شوند.

با توجه به اینکه، در میان کشورهای عرب، عربستان بیشترین بودجه را به امور نظامی تخصیص داده است، فکر می‌کنید برای به ثمر نشستن تلاش‌ها، سعودی‌ها باید در چه حوزه‌هایی فعالیتشان را تشدید کنند؟

سعودی‌ها تلاش زیادی می‌کنند و از جمله رهبری کشورهای منطقه علیه داعش را برعهده دارند. پادشاه سلمان و دولت عربستان به عنوان متولیان مهم‌ترین اماکن اسلامی از جایگاه ویژه‌ای برای گفتگو درباره اسلام برخوردارند.

آنها مسئول هماهنگ کردن تئوریهای دینی ضد داعش هستند. این یعنی ارائه اسلام واقعی از زبان متولیان اصلی‌اش و بدون دخالت ما، که نکته با اهمیتی ست. بعلاوه عربستان از جمله اعضای فعال گروه بین المللی حمایت از سوریه است که تلاش می‌کند برای برون رفت از درگیریهای سوریه راه حلی سیاسی بیابد. فکر می‌کنم برای مسدود کردن کمکهای مالی که از کانالهای غیردولتی فرستاده می‌شوند احتمالا ازعربستان کمک بگیریم. فعلا در این حوزه‌ها با عربستان سعودی همکاری می‌کنیم ولی در چارچوب تلاشهای انجام شده، عربستان شریکی بسیار مهم و کلیدی به حساب می‌آید.

اخیرا بسیاری از مردم عراق در تظاهراتی صلح آمیز، خواستار انجام اصلاحات سیاسی شده‌اند. آیا ایالات متحده از این خواسته‌ها حمایت می‌کند؟

ما از برخی اصلاحات در عراق حمایت می‌کنیم و به نخست وزیر عبادی و دولتش مشخصا گفته‌ایم که برای انجام پیشرفت، ایجاد اتحاد میان مردم عراق، تثبیت شرایط، رشد کشور و رونق اقتصادی باید تمام مردم آن کشور در روند حکومت دخیل باشند. فکر می‌کنم بدیهی ست که گاهی اوقات مثل اتفاقاتی که چند روز گذشته افتاد لحظاتی پرتنش پیش خواهد آمد ولی از طرف دیگر فکر می‌کنم ادامه این روند در ‌‌نهایت به حل برخی اختلاف نظر‌ها و مشکلات کمک کرده و مردم را به یک سو هدایت می‌کند.

بنابراین ما مثل گذشته نخست وزیر عبادی را به انتخاب این روند ترغیب می‌کنیم. همین الان هم که با شما حرف می‌زنم، جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا، سرگرم گفتگو با آقای عبادی درباره نیازهای ویژه حکومت فراگیر است. حکومتی که مردم را پای میز گفتگو بیاورد، اختلافاتشان را حل کند و به آن‌ها اطمینان دهد که همه بطور عادلانه در حکومت دخیل خواهند بود.

نسل جدید یعنی رهبران آینده. فکر می‌کنید منطقه خاورمیانه و کشورهای عرب در ده پانزده سال آینده به چه رهبرانی احتیاج دارند؟

من فکر می‌کنم که همین حالا هم به رهبر احتیاج دارند ضمن اینکه رهبران جوان در حال سرکارآمدن هستند. مثلا در عربستان سعودی، ‌محمد بن سلمان، معاون ولیعهد، پرچمدار تغییر‌ات در بعضی زمینه‌ها بخصوص حوزه اقتصادی بوده که مسئله خیلی مهمی است. ولی شنیده‌ام که به دلیل جوان بودنش از یک سو و تلاشش برای پایه ریزی آینده اقتصادی برای مردم از سوی دیگر، خیلی از جوان‌ها هیجانزده شده‌اند و از بعضی ابتکار عمل‌ها حمایت کرده‌اند. به‌‌ همان نسبت، ‌ محمد بن زاید، ولیعهد امارات متحده عربی، هم با دوراندیشی زیاد همراه با برادرانش در حوزه‌های مربوط به انرژی و امور ضدتروریسم، ابتکار عمل های قابل ملاحظه‌ای بخرج داده است و همگیشان در مبارزه علیه داعش و القاعده سینه سپر کردند و مردم در اینباره قدردان هستند. ضمن اینکه توانسته‌اند اوضاع اقتصادی کشورشان را بکلی دگرگون کنند.

XS
SM
MD
LG