لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۸

احمد زیدآبادی پس از شش سال زندان «به تبعید فرستاده می‌شود»


احمد زید آبادی در دادگاه «متهمان کودتای مخملی»
احمد زید آبادی در دادگاه «متهمان کودتای مخملی»

همسر احمد زيدآبادی می‌گوید به آنها اطلاع داده شده که این روزنامه‌نگار زندانی پس از پايان دوران حبس شش ساله‌اش، برای گذراندان دوران تبعيد خود مستقيم از زندان به گناباد فرستاده خواهد شد.

مهديه محمدی در صفحه شخصی خود در فيس‌بوک نوشته است که اين خانواده منتظر آزادی وی در روز پنجشنبه ۳۱ ارديبهشت بودند اما به آن‌ها اعلام شده آقای زيدآبادی مستقيماً از زندان به تبعيد فرستاده می‌شود.

احمد زيدآبادی، روزنامه‌نگار و دبيرکل سازمان دانش آموختگان ايران اسلامی، بعد از انتخابات رياست جمهوری در روز ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ بازداشت شد.

وی بعدها پس از هفته‌ها حبس انفرادی، در دادگاه‌های موسوم به «کودتای مخملی» به طور دسته‌جمعی محاکمه شد و در آذر‌ماه همان سال از سوی دادگاه انقلاب به شش سال زندان، پنج سال تبعيد در گناباد و همچنين محروميت مادام‌العمر از فعاليت‌های اجتماعی و سياسی محکوم شد.

در سال ۱۳۸۸ به دنبال انتشار اخبار و گزارش‌های متعدد از بدرفتاری ماموران و بازجویان با احمد زیدآبادی، چند سازمان بین‌المللی طرفدار حقوق بشر از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواسته بودند، وی را آزاد کند.

در همین زمینه محمد صادقی، عضو شورای مرکزی و شورای سیاستگذاری ادوار تحکیم وحدت به «رادیو فردا» گفته بود که آقای زیدآبادی «تحت شکنجه و فشار شدید قرار دارد تا در جلسه دادگاه، به خاطر نشر مقاله‌ای انتقادآمیز نسبت به رهبر جمهوری اسلامی، که در آن آیت‌الله خامنه ای را با عنوان "معظم" مورد خطاب قرار نداده، علناً عذرخواهی کند».

سازمان يونسکو در سال ۱۳۹۰ احمد زيدآبادی را به عنوان برنده جايزه آزادی مطبوعات «گيگرمو کانو» معرفی کرد.

ديانا سنگور، ریيس هيات داوران اين جايزه مطبوعاتی درباره دلايل اعطای اين جايزه گفته بود که اين جايزه «ادای دينی است به شجاعت استثنایی، استقامت و پايبندی» آقای زيد‌آبادی به «دموکراسی، حقوق بشر، بردباری و انسانيت».

احمد زيدآبادی همچنين در سال ۲۰۱۰، برابر با مهرماه ۱۳۸۹، از سوی انجمن جهانی مطبوعات و ناشران خبر که مقر آن در پاريس است، به عنوان برنده جايزه معتبر «قلم زرين آزادی» انتخاب شد.

احمد زيد‌آبادی در سال ۱۳۷۹ نیز به جرم تبليغ عليه نظام، تشويش اذهان عمومی و اقدام عليه نظام ۱۳ ماه را در زندان به سر برده بود.

در همين حال، گزارش‌ها حاکی است که مهدی معتمدی مهر، ریيس کميته آموزش نهضت آزادی ايران، روز ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ از زندان رجايی شهر به مرخصی اعزام شد.

به گزارش ميزان خبر، مهدی معتمدی مهر در ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ بازداشت شد و پس از گذراندن سه ماه و نيم حبس در بند ۲۰۹ زندان اوين برای اجرای حکم محکوميت پنج سال حبس قطعی خود به زندان رجايی شهر کرج تبعيد شد.

XS
SM
MD
LG