لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۱۶

«تجمع آرام» دراويش گنابادی در مقابل وزارت دادگستری در تهران


گزارش ها حاکی است که گروهی از دراويش گنابادی بعداز ظهر يکشنبه ششم مهرماه تجمعی اعتراضی در مقابل وزارت دادگستری برگزار کرده اند.

به گزارش فیس بوک « سايت مجذوبان نور» که اخبار مربوط به دروايش گنابادی را پوشش می دهد، تجمع آرام روز يکشنبه پس از ديدار نمايندگان تجمع کنندگان با نماينده وزير دادگستری پايان يافته است .

گزارش ها حاکی است به رغم حضور گسترده پلیس و نیروهای امنیتی این تجمع ارام برگزار شده است و دراویش گنابای معترض دست در دست هم مقابل وزارت دادگستری تجمع کرده اند.

طبق اين گزارش نماينده وزارت دادگستری از تجمع کنندگان خواسته است برای طرح درخواست های آنان با رئيس قوه قضائيه و رئيس مجلس يک هفته به وزارت دادگستری فرصت داده شود.

اين سومين تجمع اعتراضی دراویش گنابادی که طی هفته های اخیر در قالب «کمپين کوچ دراويش از ايران به زندان» است که درمقابل نهادهای قضايی و دولتی در تهران برگزار می شود.

طبق این گزارش دستکم هزار نفر در این تجمع شرکت داشته اند.

به گزارش «مجذوبان نور»،‌ خانواده‌های دراويش زندانی ضمن اعراض به تبعیض ها علیه دراویش هشدار داده اند «در صورتی که در اين يک هفته پاسخی منطقی به خواسته‌های ما داده نشود، با چند برابر جمعيت فعلی، مقابل اين وزارتخانه تجمع خواهيم کرد. »

حرکتهای اعتراضی دروايش گنابادی هفته گذشته با تجمع در مقابل دادستانی تهران آغاز شد که در جريان آن دهها تن از تجمع کنندگان بازداشت شدند که شماری از آنها آزادشدند. تجمع کنندگان خواهان رسيدگی به وضعيت دراويش زندانی هستند که از ۹ شهريور اعتصاب غذای نا محدود خود را آغاز کرده اند.

به گزارش وب سايت مجذوبان نور در جريان تجمع اعتراضی هفته گذشته «حدود ۵۰ نفر» از اين دراويش مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند.

«مجذوبان نور» هم‌چنين از بازداشت «۸۰۰ نفر» در تجمع «ناکام» روز شنبه دراويش مقابل دادستانی تهران خبر داده بود.

بيش از دو هزار درويش گنابادی قصد داشتند روز شنبه، ۲۹ شهريور، برای پيگيری وضعيت ۹ درويش زندانی که در اعتصاب غذا به سر می‌برند، در مقابل دادستانی تهران تجمع کنند، اما براساس گزارش‌ها نيروهای امنيتی با استقرار تجهيزات ضدشورش و بازداشت دراويش در خيابان‌های منتهی به دادستانی تهران مانع اين تجمع شدند.

وب‌سايت خبری درويش‌های گنابادی ايران، همچنين ضمن انتشار اسامی ۴۵۰ نفر از دستگيرشدگان در تجمع روز شنبه خبر داده که ۸۰۰ درويش بازداشت‌شده به کلانتری‌های تهران و کرج منتقل شده‌اند.

کانون مدافعان حقوق بشر در نامه‌ای سرگشاده‌ به بان گی‌مون، دبير کل سازمان ملل متحد، ضمن اشاره به اتفاقات روز شنبه، از او خواست که هنگام ديدار و گفت‌وگو با مقام‌های مسئول ايرانی آنان را مجاب کند تا سياست مدارا و پرهيز از خشونت را در خصوص دراويش گنابادی و ديگر گروه‌های مذهبی ايرانی به کار بندند.

به گزارش اين تشکل حقوق بشری که شيرين عبادی رياست آن را بر عهده دارد، دراويش گنابادی بيش از ۱۵ سال است که با «اذيت و آزارهای مداوم نظير، زندان، محروميت از حقوق اجتماعی، تهديد...» مواجه هستند.

در حال حاضر تعدادی از دراويش گنابادی محبوس در زندان‌های اوين تهران و نظام شيراز از روز ۹ شهريور در اعتصاب غذا به سر می‌برند و با تاکيد بر ادامه اعتصاب خود متن کوتاهی به عنوان «وصيت‌نامه» منتشر کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG