لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۵

«ناکامی» راست افراطی در مرحله دوم انتخابات منطقه‌ای فرانسه


لورنت واکویز، نامزد حزب جمهوریخواه پس از اعلام نتایج دور دوم انتخابات منطقه ای فرانسه.
لورنت واکویز، نامزد حزب جمهوریخواه پس از اعلام نتایج دور دوم انتخابات منطقه ای فرانسه.

گزارش‌ها از نتایج اولیه مرحله دوم انتخابات مرحله منطقه‌ای فرانسه در روز یکشنبه ۱۳ دسامبر حاکی از ناکامی حزب راست افراطی «جبهه ملی» فرانسه و پیروزی حزب جمهوریخواه به رهبری نیکلا سارکوزی در این انتخابات است.

به گزارش آسوشیتدپرس، در حالی که کلیه آرا ریخته شده به صندوق‌ها شمرده شده‌اند، اما هنوز نتیجه نهایی اعلام نشده است.

طبق این گزارش، نتایج اعلام شده توسط وزارت کشور فرانسه از شمارش آرا احزاب در یازده منطقه نشان می‌دهد که حزب راست میانه، حزب جمهوریخواه به رهبری نیکلا سارکوزی، رییس جمهوری سابق فرانسه، توانسته است در شش منطقه به پیروزی برسد و حزب سوسیالیست در ۵ منطقه به پیروزی رسیده است.

به گزارش رویترز پیروزی حزب جمهوریخواه نتیجه اقدام حزب سوسیالیست بود. حزب سوسیالیست از نامزدهای این حزب در مناطق شمالی فرانسه که جبهه ملی از قدرت بیشتری برخوردار بود، خواسته بود که به نفع حزب جمهوریخواه انصراف دهند.

به گزارش رویترز، حزب راست افراطی «جبهه ملی» فرانسه، هفته گذشته در دور اول این انتخابات به یک «پیروزی تاریخی» دست پیدا کرده بود. پیروزی راست افراطی در ۶ منطقه از ۱۳ منطقه‌ انتخابات منطقه‌ای فرانسه، گسترده‌ترین پیروزی انتخاباتی این حزب به شمار می‌رفت..

در همین حال نتایج نظر سنجی‌ها از رای دهندگانی که در انتخابات روز یکشنبه شرکت کرده‌اند حاکی است که در مرحله دوم انتخابات منطقه‌ای در شمال فرانسه حزب جمهوریخواه و گروه‌های متحد این حزب توانسته‌اند بیش از ۵۷ درصد آرا را به خود اختصاص دهند و حزب راست افراطی «جبهه ملی» ۴۲ درصد آرا را به خود اختصاص داده است.

گزارش ها حاکی است که در جنوب شرق فرانسه نیز مارین مارشل لوپن کاندیدای اصلی حزب جبهه ملی نیز در مقابله کاندیدای حزب جمهوریخواه شکست خورده است. وی ۴۵ درصد آرا را به خود اختصاص داده بود.

مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه که از تاکتیک انصراف نامزدهای حزب سوسیالیست برای مقاله با راست افراطی دفاع کرده بود، گفته است که مبارزه با افراط گرایی دست راستی تمام نشده است.

مانوئل والس تصریح کرده است: خطر راست افراطی هنوز از بین نرفته است و راه طولانی تا رسیدن به این هدف باقی است.

نیکلا سارکوزی نیز گفته است که پیروزی‌های راست افراطی در مرحله اول انتخابات هشداری بود برای همه سیاستمداران از جمله ما بود.

XS
SM
MD
LG