لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۸

آلمان سفیر آمریکا را احضار کرد


به گفته يک منبع دولت آلمان، روز پنجشنبه رييس دفتر آنگلا مرکل به خاطر انتشار گزارش‌های جديدی در مورد کنترل ارتباطات مقامات ارشد آلمان توسط نهادهای امنيتی آمريکا با سفير اين کشور در برلين ملاقات کرد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، در تازه ترين بخش از افشاگری های مربوط به برنامه گسترده شنود دستگاههای جاسوسی آمريکا در کشورهای اروپايی که خشم آلمان را برانگيخته است، اخيرا رسانه ها گزارش دادند که اداره امنيت ملی آمريکا تماس های وزرای اقتصاد و مالی آلمان را شنود می کرده است.

يک منبع رسمی دولت آلمان گفت:«رييس دفتر صدراعظم به خاطر انتشار اين گزارشهای جديد بعد از ظهر پنجشنبه با جان امرسون سفير آمريکا در برلين ملاقات می کند.»

به گزارش رویترز، با توجه به خاطره منفی از کنترل شديد ارتباطات در دوران حکومت آلمان شرقی توسط اشتازی دستگاه امنيتی آن رژيم و همينطور توسط گشتاپو در دوران حکومت نازی، شنود و کنترل تماس در کشور آلمان موضوع بسيار حساسی است.

طبق این گزارش، موضوع شنود تماسهای مقامات ارشد دولت آلمان که ابتدا در اسناد ادوارد اسنودن برملا شد روابط برلين و واشنگتن را سرد کرد.

یک روزنامه سوئدی و شبکه خبری آ ار د در تازه ترين گزارشهای خود گفتند که اداره امنيت ملی آمريکا حداقل ۶۹ شماره تلفن و فکس نهادهای دولتی آلمان را شنود می کردند. منبع اين گزارشهای جديد اسنادی است که اخيرا وبسايت افشاگر ويکی ليکس منتشر کرده است.

براساس اين اسناد ارتباطات وزير اقتصاد و چند مقام ارشد دولتی ديگر از جمله چند معاون وزير هدف اين شنودها بوده اند.

زيگمار گابريل وزير اقتصاد آلمان در واکنش به افشای اين موضوع گفت با توجه به ارتباطات گسترده اين وزارتخانه با شرکت های آلمانی به شدت در مورد جاسوسی آمريکا در عرصه فعاليت های اقتصادی و صنعتی آلمان نگران است. زيگمار گابريل در مصاحبه ای با شبکه خبری آ ار د گفت:«اين کار کاملا بی معنا و غيرمنطقی است.»

وزير کشور آلمان که مسئوليت امور امنيتی کشور را برعهده دارد، گفت آلمان با دقت اين افشاگری های جديد را بررسی خواهد کرد و افزود:«ما به نسبت گذشته بايد کمتر اعتماد بکنيم.»

از اوايل سال جاری که گزارشهايی درمورد همکاری ماموران اداره امنيت خارجی آلمان با برنامه های جاسوسی آمريکا در اين کشور افشا شد، فعاليت نهادهای امنيتی آلمان نيز زير ذره بين قرار گرفته است.

XS
SM
MD
LG