لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۷

شورای نگهبان طرح استانی شدن انتخابات مجلس را رد کرد


نجات‌الله ابراهيميان، سخنگوی شورای نگهبان،
نجات‌الله ابراهيميان، سخنگوی شورای نگهبان،

نجات‌الله ابراهيميان، سخنگوی شورای نگهبان، چهارشنبه ۱۰ تيرماه گفته است که اين شورا طرح استانی انتخابات مجلس را دارای «ايرادات متعددی» دانسته و ان را رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، نجات‌الله ابراهيميان گفته است، طرح استانی شدن حوزه‌های انتخابيه انتخابات مجلس شورای اسلامی در جلسه عصر چهارشنبه شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مغاير با شرع و قانون دانسته شد.

وی اضافه کرده است: اين طرح با ايرادات متعددی مواجه است که مشروح اين ايرادات متعاقباً از طريق پايگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، منتشر خواهد شد.

در همین زمینه، نجات‌الله ابراهيميان به «تسنیم» گفته است: «محورهای اصلی اين طرح مورد ايراد قرار گرفته است.»

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرده است: «اين ايرادات تقريبا شبيه همان ايراداتی است که به مصوبه قبلی مجلس شورای اسلامی در سال ۸۶ وارد شده بود.»

مجلس شورای اسلامی با وجود مخالفت دولت حسن روحانی٬ دوم ارديبهشت ماه کليات طرح استانی شدن انتخابات مجلس را تصويب کرد. از مجموع ۲۳۳ نماينده حاضر در مجلس ۱۴۹ رای موافق، ۶۹ رای مخالف و ۹ رای ممتنع به اين طرح داده شد.

بر اساس اين طرح نامزد يا نامزدهايی که دست‌کم ۱۵ درصد آرای صحيح مأخوذه حوزه انتخابيه خود را بدست آورند و در عين حال بالاترين رای را در کل استان کسب کنند، نماينده يا نمايندگان استان از آن حوزه انتخابيه می شدند.

طرح استانی‌شدن حوزه‌های انتخابيه مجلس شورای اسلامی نيز پيشتر در مجلس مطرح شده بود. برای اولين با در سـال ۱۳۷۸ در دوره پـنجم مجلـس چنين طرحی ارائـه شـد و دومـين بـار تعـدادی از نمايندگان مجلس ششم آن را در سال ۱۳۸۱ به همان صورت قبلی تقديم هيات رئيسه کردند.

اين در حالی بود که نماينـدگان مجلس هفتم نيز در سال ۱۳۸۶ طرح استانی شدن انتخابات مجلس را پس از اعمـال تغييرات در طرح‌های نمايندگان مجالس پنجم و ششم بارديگر پيگيری کردند.

به رغم این که کلیـات طـرح استانی شدن انتخابات مجلس در دوره پنجم رد شد٬ امـا این طرح در مجالس ششم و هفتم تصویب شده به شورای نگهبان رفت.

شورای نگهبان هر دوبار با اين مصوبه های مجلس مخالفت کرد. اما درمجلس هفتم پس از مخالفت شورای نگهبان، کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس هفتم هم ايرادهای شورای نگهبان را «ماهوی» و «غرقابل رفع» اعلام کرد و در نتيجه فوريت طرح جديدی که با کمی تغييرات در طرح مصوب قبلی، تقديم هيات رئيسه شده بود٬ رای نياورد.

XS
SM
MD
LG