لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۹

رفسنجانی: بخاطر اختلافات سپاه و ارتش، فرمانده جنگ شدم


عکسی متعلق به دوران جنگ از اکبر هاشمی رفسنجانی
عکسی متعلق به دوران جنگ از اکبر هاشمی رفسنجانی

اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در یک مصاحبه اختصاصی با پایگاه اطلاع رسانی خود، در خصوص دوران جنگ هشت ساله ايران و عراق توضيحاتی ارائه کرده است. وی دراین مصاحبه به شکست عمليات های سپاه، اختلافات بين سپاه و ارتش و همچنين چگونگی پايان دادن به جنگ اشاره کرده است.

اکبر هاشمی در مصاحبه ای با پايگاه اطلاع رسانی خود که روز يکشنه ۶ مهرماه منتشر شده در خصوص انتصابش به عنوان « فرمانده جنگ» گفته است:«مدتی که من فرمانده جنگ نبودم ، سه عمليات مثل رمضان و والفجر مقدماتی انجام شد که ناموفق بود. برای انجام آن چند عمليات هم بين ارتش و سپاه که خيلی صميمی بودند، اختلاف افتاد. چون هر دو می خواستند خوب بجنگند ارتش می خواست کلاسيک بجنگد و سپاه هم اصل غافلگيری را انتخاب کرده بود و شيوه ديگری در جنگ داشتند . لذا اختلاف به وجود آمد. بالاخره ضرورت پيدا کرد که کسی در آنجا باشد و جنگ را فرماندهی و اين اختلافات راحل کند که من از سوی امام به عنوان فرمانده جنگ انتخاب شدم.»

اکبر هاشمی رفسنجانی می گويد که آيت الله خمينی از ديدگاه او برای کسب يک پيروز بزرگ در مقابل عراق برای پايان دادن به جنگ آگاه بوده است.

وی با اشاره به عمليات «خيبر» که در سوم اسفندماه سال ۱۳۶۲ انجام شد گفته است:« تشريح عمليات خبير معلوم شد که هدف اصلی آن اين است که جاده بصره و بغداد را قطع کنيم ، لب دجله بايستيم و از آنجا هم به صورت جنگ های نامنظم راه ناصريه را تهديد کنيم که بصره کاملاً ً از عراق جدا باشد. يعنی عراقی ها نتوانند از بصره و دريا استفاده کنند.اين استراتژی آن عمليات شد و من هم برای فرماندهان گفتم که اگر شما به اهداف اين عمليات برسيد من به شما قول می دهم که جنگ پيروزمندانه تمام می شود سرجای خودمان بايستيم و می گوييم که بياييد متجاوز را محاکمه کنيد وحق ما را هم بدهيد.در اين صورت ما از اينجا به زمين خودمان بر می گرديم وچيزی نمی خواهيم در آنجا اين حرف من دوگونه تلقی شد .»

عمليات توسط قرارگاه خاتم الانبيا برنامه ريزی شده بود و قرار بود توسط دو قرارگاه کربلای ارتش و نجف سپاه به مرحله اجرا درآيد. اما اين عمليات نتوانست به اهداف خود برسد.

اکبر هاشمی رفسنجانی با اشاره به اظهارات خود در این خصوص در شب عمليات «خيبر» گفته است که نوار اين سخنرانی در اختيار سپاه است و این نوار را به وی نداده است.

رييس مجمع تشخيص مصلحت گفته است:«آن نوار را سپاه به من نداده است. اين گونه اسناد را آنها جمع می کردند. آن نوار، يک نوار تاريخی است . من از روی نقشه کالک جنگی تحليل کردم وآن حرف ها را گفتم .از همان روز يا همان شب اين بحث شروع شد خيلی ها خوشحال شدند و بعضی ها هم گفتند همه می گويند « جنگ جنگ تا پيروزی » آقای هاشمی می گويد «جنگ جنگ تا يک پيروزی». آنها نمی دانستند که پشت اين يک پيروزی ،همان پيروزی واقعی است که از اين در می آيد.من هم گفته بودم و می فهميدند ولی کسانی بودند که دلشان می خواست جنگ باشد و فکر می کردند که در جنگ و باب شهادت بايد باز باشد تا آثاری از لحاظ فرهنگی، نظامی، وسياسی داشته باشد. آن گونه عقيده داشتند و هرکسی عقيده خودش را دارد.»

وی در ادامه در خصوص موفق نيودن عمليات ها گفته است:«متاسفانه عمليات خيبر به اهدافش نرسيد. اول خوب جلو رفتيم . غافلگيری هم واقعی بود. چون ما از آب گذشتيم وبه آْن طرف رفتيم و به لب دجله هم رسيديم وبچه ها از آب دجله وضو گرفتند . ولی مشکلاتی پيدا شد . با عقب نشينی از جاده بصره ، عمليات بدر هم که بعد از آن بود ، نتوانست به اهدافش برسد . استراتژی ما در گروی يک عمليات باقی ماند که بالاخره عمليات های فاو ،شلمچه ،{ کربلای ۵} وحتی عمليات حلبچه با هدف گرفتن سد در بندی خان ومنطقه دربندی خان، مصاديقی از آن سياسی و در اين جهت بود.»

هرچند ايران توانست در عمليات خبير بخشی از حور را تصرف کند اما به گفته مقام های ايرانی تلفات انسانی در اين عمليات بالا بود به طوری که شماری از فرماندهان بلندپايه سپاه در اين عمليات کشته شدند. از جمله ابراهيم همت فرمانده لشکر ۲۷ محمد رسول الله، حميد باکری قائم مقام لشکر ۳۱ عاشورا، اکبر زجاجی، مرتضی ياغچيان معاون لشکر عاشورا،حسن غازی فرمانده توپخانه قرارگاه کربلا و بهروز غلامی فرمانده تيپ امام حسن در اين عمليات کشته شدند.

اکبر هاشمی در ادامه با اشاره به تعيين خود به عنوان «فرمانده جنگ» گفته است:«اينکه چرا من انتخاب شدم، بين من و آيت الله خامنه ای بحث بود . امام گفتند : آيت الله خامنه ای دستشان آسيب ديده و مشکلات اين گونه هم دارند. رئيس جمهور هم هستند که بايد کشور را اداره کنند. ولی من در مجلس بودم و می بايست مجلس را اداره می کردم و دو نائب هم داشتم . امام گفتند: شما دو نائب داريد واگر در مجلس نباشيد ، اتفاق مهمی نمی افتد . اين استدلال بود.»

در حالی مصاحبه اکبر هاشمی رفسنجانی روز يکشنبه منتشر شده که طی ماه ها و هفته های اخير و همزمان با هفته شروع جنگ هشت ساله بين ايران و عراق، اصولگرايان و برخی از فرماندهان سابق سپاه رقبای خود را به ضعف و خيانت در دوران جنگ متهم می کنند.

اصولگرايان در موج رسانه ای خود می کوشند تا نشان دهند که مقام های سياسی آن زمان به ويژه اکبر هاشمی رفسنجانی، جانشين فرمانده کل قوا و ميرحسين موسوی،‌نخست وزير وقت، آيت الله خمينی و همچنين سپاه پاسداران را وادار به پذيرش قطعنامه ۵۹۸ کرده اند.

اين مساله همزمان با بحث مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ برای حل مناقشه هسته ای ايران ابعاد تازه ای پيدا کرده است.

در همين زمينه،‌پيشتر رحيم صفوی فرمانده سابق سپاه ،رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام را متهم کرده بود که به دليل برنامه برای کسب قدرت بعد از فوت آيت الله خمينی، پذيرش قطعنامه ۵۹۸ را به بنيانگذار جمهوری اسلامی تحميل کرده بود.

اما در مقابل اکبر رفسنجانی به طور غير مستقيم و بدون نام بردن از رحيم صفوی،‌وی را مسئول سقوط فاو دانسته و گفته بود که آيت الله خمينی اعدام فرمانده هان متخلف را خواستار شده بود.

XS
SM
MD
LG