لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۲

آمانو خواستار افزايش همکاری ايران با آژانس شد


يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز شنبه ۱۸ بهمن گفته است که مذاکرات بين ايران و آژانس به مقطع «حساسی» رسيده است و جمهوری اسلامی می بايست با افزایش همکاری، بيدرنگ درخصوص جنبه های کليدی برنامه هسته ايش توضيحات لازم را ارائه کند.

آقای آمانو پس از دیدار با محمد جواد ظریف، وزیرامور خارجه ایران، در مصاحبه با خبرگزاری رويترز گفته است که ايران می بايست مذاکرات با آژانس بين المللی انرژی اتمی را تسریع کند.

مديرکل آژانس در خصوص ديدار خود با وزير امور خارجه ايران گفت: در ديدار با محمد جواد ظريف توافق کرديم مذاکرات سطح بالا بين دو طرف تسريع شود.

مديرکل آژانس بين المللی انرژی گفته است: ما در مقطع بسيار حساس هستيم. در نتيجه می بايست تلاش های خود را برای شفاف سازی مسايل باقيمانده گذشته تسريع کنيم تا بتوانيم خود را برای مسايل آينده آماده کنيم.

به گفته آقای اومانو آژانس خواهان شفاف سازی در خصوص ابعاد «نظامی» احتمالی فعاليت های هسته ای ايران و همچنين بازرسی های سر زده از تاسيسات اعلام نشده اتمی است.

مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی اضافه کرده است: ايران می بایست اقداماتی را که با آنها موافقت کرده، اجرا کند. شفاف سازی در خصوص ابعاد نظامی احتمالی و همچنين اجرای پروتکل الحاقی و فراتر از ان، بسيار اساسی است.

وی همچنين اظهار داشته است: به هيچ وجه اين بازرسی ها نامحدود نيستند و اين يک فرايند نامحدود نيست. با همکاری کامل يا معقول ايران ما می توانيم در یک دوره زمانی مشخص مساله را روشن کنيم.

آقای آمانو همچنین گفته است که در دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در مونیخ در خصوص برنامه هسته ای ایران گفت وگو خواهد کرد.

کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته ای خود درصدد دستيابی به تکنولوژی ساخت سلاح هسته ای است. ایران این اتهام را رد می کند.

آژانس بين المللی انرژی اتمی در آخرين گزارش خود درباره برنامه هسته ای ايران در آبانماه سال جاری تصريح کرده بود که ايران به طور کامل درخصوص برخی از فعاليت هايش همکاری نکرده است و این نهاد در شرایط کنونی قادر به راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران نیست.

ایران و کشورهای آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه به همراه آلمان در حال مذاکره برای دستیابی به یک توافق جامع در خصوص مناقشه هسته ای ایران هستند. دو طرف تا تیرماه سال آینده ( ژوئن) مهلت دارند تا به توافقی در این زمینه دست یابند.

XS
SM
MD
LG