لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۵

لايحه بودجه ۸۴۴ هزار ميليارد تومانی در مجلس تصويب شد


نمايندگان مجلس شورای اسلامی ايران بودجه ۸۴۴ هزار ميليارد تومانی سال ۹۴ را تصويب کردند. در اين ميان دولت موظف شده است که يارانه نقدی افراد «پردرآمد» را لغو کند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا سه شنبه ۱۲ اسفندماه گزارش داده است که قانون بودجه سال آينده خورشيدی با ۱۴۴ رای موافق ،۳۳ رای مخالف و شش رای ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماينده حاضر تصويب شد.

آنگونه که آمار قانون بودجه نشان می دهد، رقم کلی بودجه تصويب شده با لايحه پيشنهادی دولت تفاوت چندانی ندارد.

در لايحه ای که دولت حسن روحانی به مجلس پيشنهاد کرده بود، درآمد و مخارج بودجه ۸۳۷ هزار ميليارد تومان در نظر گرفته شده بود، موضوعی که با واکنش برخی نماينده های مجلس روبرو شده بود.

منتقدين لايحه بودجه از «کسری چشمگير» لايحه بودجه نگران بودند، اگرچه ۲۶ بهمن، کليات لايحه بودجه ۱۳۹۴ ايران در جلسه علنی به تصويب نمايندگان مجلس شورای اسلامی رسيده بود.

برای نمونه در لايحه بودجه سال جاری قيمت هر بشکه نفت ۷۲ دلار در نظر گرفته شده است، در حالی که هم اکنون قيمت نفت زير اين رقم است و آژانس بين المللی انرژی نيز متوسط قيمت نفت را زير ۶۰ دلار برای سال ۲۰۱۵ پيش بينی کرده است.

در همين زمينه محمد رضا پورابراهيمی نايب رئيس کميسيون اقتصادی مجلس ۶ اسفندماه در گفت وگو با خبرگزاری مهر از « کسری بودجه ۵۰ هزار ميليارد تومانی بودجه ۹۴» خبر داد.

قرار است قانون بودجه سال آينده پس از تصويب شورای نگهبان در ۲۵ اسفندماه به دولت ابلاغ شود.

در اين ميان منابع يارانه های نقدی دولت از ۴۲ هزار تومان به ۳۹ هزار ميليارد تومان کاهش يافته است که به معنی حذف بخشی از قشر يارانه بگير جامعه هست که درآمدهای بالايی دارند.

در رابطه با قيمت نفت نيز دولت گفته است که حتی برای نفت ۴۰ دلاری نيز برنامه دارد. از طرفی وابستگی بودجه سال جاری به نفت حدود ۴۰ درصد بود که در بودجه سال آينده اين رقم ۸ درصد کاهش يافته است.

قيمت نفت در بازارهای جهانی از تابستان سال گذشته به شدت کاهش يافته است.

خرداد ماه سال گذشته قيمت هر بشکه نفت اوپک حدود ۱۰۸ دلار بود، در حالی اين رقم در روز گذشته زير ۵۷ دلار بود. قيمت سبد نفتی اوپک که ايران هم عضوی از اين سازمان است، در ژانويه سال جاری حتی به حدود ۴۲ دلار نيز سقوط کرده بود.

XS
SM
MD
LG