لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۷

وزارت بهداشت: ۸۸ درصد مردم ایران تغذیه ناسالم دارند


بازار تهران
بازار تهران

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، روز یکشنبه ششم دیماه گفته است: «۸۸ درصد مردم تغذیه ناسالم دارند و ۴۴درصد مرگ های قبل از ۷۰ سالگی به تغذیه نامناسب و بیماریهای غیر واگیر ناشی از آن مرتبط است.»

به گزارش زهرا عبداللهی، مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، که در همایش «تغذیه سالم» در وزارت بهداشت صحبت می‌کرد، تصریح کرده است: «تغذیه سالم نقش بسیار مهمی در کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها دارد، به طوری که ۸۰ درصد بیماریهای قلبی و عروقی و ۳۰ درصد سرطان‌ها با تغذیه سالم قابل پیشگیری است.»

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت همچنین گفته است: «۵۰ درصد افراد در گروه سنی ۲۵ تا ۳۵ سال (در ایران) چاق هستند و ۲۳ درصد افراد این گروه سنی نیز چربی خون بالا دارند و این آمار در گروه سنی ۴۵ تا ۵۴ سال به ۷۱ درصد چاقی در بین زنان و ۵۱ درصد چاقی در بین مردان می‌رسد و ۴۴ درصد افراد این گروه سنی نیز چربی خون بالا دارند.»

خانم عبداللهی اضافه کرده است: ۱۹درصد افراد در گروه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال کشور نیز فشار خون بالا دارند که حدود ۱۰ میلیون نفر از جمعیت کشور را شامل می‌شود و البته در گروه سنی ۴۵ تا ۶۵ سال ۴۸ درصد افراد دچار فشار خون بالا هستند.

در همین زمینه، علی اکبر سیاری، ‌معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، روز یکشنبه ششم دیماه گفته است که ۱۵ میلیون ایرانی کم تحرک هستند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی اکبر سیاری در همایش «تغذیه سالم» با بیان اینکه افزایش بیماری‌های سرطان و قلب و عروق یک مشکل جهانی است، افزوده است: «چاقی عامل مهم بیماری‌های غیرواگیر مانند سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی است. سالانه ۳۵ میلیون نفر در دنیا به علت بیماری‌های غیرواگیر جان خود را از دست می‌دهند که ۲۸ میلیون نفر از این رقم در کشورهای جهان سوم است»

آقای سیاری با اشاره به اینکه ۱۵ میلیون ایرانی کم‌تحرک هستند، بر لزوم اصلاح الگوی غذایی و توجه به تحرک فیزیکی تاکید کرده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت همچنین گفته است: نرخ چاقی رو به افزایش است. سازمان ملل به کشورهای عضو خود توصیه کرده است که تا سال ۲۰۳۰ از عوامل خطر که شامل کم تحرکی، رژیم غذایی ناسالم، مصرف الکل و سیگار و همچنین فشار خون باید کاسته شود.

XS
SM
MD
LG