لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۴

مقام اطلاعاتی آمريکا: کمک های ایران به عراق در نبرد با «حکومت اسلامی»


جيمز کلاپر، مدير سازمان اطلاعات ملی آمريکا
جيمز کلاپر، مدير سازمان اطلاعات ملی آمريکا

يک مقام ارشد اطلاعاتی آمريکايی می گويد که ايران در نبردی با گروه «حکومت اسلامی»، موسوم به داعش، در عراق نقش دارد و این کشور مقادیر زیادی سلاح به عراق ارسال کرده است.

«جيمز کلاپر» مدير سازمان اطلاعات ملی آمريکا سه شنبه سيزدهم اسفند در گفت و گو با تلويزيون « سی بی اس» آمريکا گفته است که معتقد است تهران «تعهدی بسيار جدی برای جنگ» با «گروه حکومت اسلامی» دارد و نيروهايی را برای مشاوره به اين کشور اعزام کرده است.

سايت اينترنتی شبکه تلويزيونی «سی بی اس» گزارش تصويری دو دقيقه ای از مصاحبه با اين مقام اطلاعاتی آمريکا منتشر کرده است.

در اين مصاحبه کلاپر می گويد که «ايرانی ها مقادير زيادی سلاح به عراق ارسال کرده اند و اقدام به استفاده از هواپيمای بدون سرنشين بر فراز عراق می کنند».

اظهارات کلاپر در حالی است که دولت عراق به همراه نيروهای مردمی، شبه نظاميان شيعه و سنی های مخالف داعش، حملات گسترده ای را برای بازپس گيری موصل آغاز کرده اند.

در همين زمينه خبرگزاری رويترز روز يکشنبه با استناد به گفته های چندين مقام ارشد نيروهای شبه نظامی، از جمله رهبر سازمان بدر خبر از حضور نيروهای ايرانی بعنوان هم «مشاور نظامی» و هم «حاضران در خط مقدم جبهه نبرد با داعش» خبر داد.

تا کنون چندين مقام ارشد نظامی ايران در عراق کشته شده اند، از جمله سرتيپ حميد تقوی که سپاه پاسداران هفتم بهمن ماه، کشته شدن وی در عراق را تاييد کرد.

کلاپر همچنين گفت که ايران در حال حاضر از «توان فنی» برای ساخت تسليحات اتمی برخوردار است. وی افزود که «در ايران بسياری علاقمند به داشتن تسليحات اتمی هستند اما تصميم گيری در اين زمينه بر عهده علی خامنه ای، رهبر عالی اين کشور است و وی تاکنون تصميمی برای ساخت تسليحات اتمی نگرفته است».

کلاپر در اين مصاحبه همچنين افزود:« ساخت تسليحات اتمی برای ايران يک تصميم سياسی است.» وی همچنين تاکيد کرد که ايران «در همه حوزه ها از دانش و ظرفيت لازم» برای ساخت اين تسليحات برخوردار است.

علی خامنه ای اعلام کرده است که ايران يک نتيجه «منصفانه و منطقی» از مذاکرات اتمی را قبول خواهد کرد.

ايران می گويد که به دنبال سلاح هسته ای نيست. هم اکنون تهران با گروه پنج بعلاوه يک درباره رسيدن به توافق جامع هسته ای در حال مذاکره است.

XS
SM
MD
LG