لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۷

پايان چهارمين دور مذاکرات سه جانبه کری،‌ اشتون و ظریف


چهارمين دور مذاکرات سه جانبه جان کری، وزير امور خارجه آمريکا،‌محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران و کاترين اشتون نماينده اتحاديه اروپا، روز شنبه ۲۲ نوامبر پايان يافته است. اين در حالی است که جان کری گفته است، فاصله های جدی بين مواضع ۱+۵ و ايران وجود دارد.

جان کری در خصوص مذاکرات هسته ای بين ايران و گروه ۱+۵ در وين در آستانه پايان يافتن مهلت این مذاکرات، گفته است: پيشرفت های محتاطانه ای داشته ايم،‌ اما (در مواضع) فاصله های بسياری وجود دارد، همچنان در برخی از مسايل فاصله های جدی داريم، که البته داريم تلاش می کنيم تا به نوعی اين فاصله های را کم کنيم.

جان کری، محمد جواد ظریف و کاترین اشتون طی روز های پنجشنبه و جمعه سه دور مذاکره کرده بودند.

پیش از این مذاکرات سه جانبه در روز شنبه فرانک‌والتر اشتاينماير، وزير امور خارجه آلمان، روز شنبه به طور جداگانه با جان کری و محمد جواد ظریف در خصوص برنامه هسته ای ایران مذاکره کرده بود.

در همين حال، به گزارش رويترز يک ديپلمات اورپايی گفته است که احتمال کمی وجود دارد که دو طرف بتواند طی دور روز اينده و پيش از پايان مهلت مذاکرات به توافق جامع و نهايی دست يابند.

اين ديپلمات اروپايی با اين حال از احتمال توافق بر سر يک چارچوب کلی خبر داده و گفته است که احتمالا ماهها زمان نياز است تا بر سر جزييات و ضميمه های فنی اجرایی چنين توافقی مذاکره شود.

رويترز می گويد، دو طرف مذاکره نشان داده اند که تمايل دارند مذاکرات ادامه يابد و اجازه ندهند نتايج به دست آمده از توافقات طی يکسال گذشته از بين برود. با اين حال، ديپلمات های اروپایی هشدار داده اند در صورتی که رويکرد مبتنی بر تمديد مذاکرات تداوم يابد، احتمال دستيابی به توافقی نهايی در چنين مذاکراتی دشوار خواهد شد.

در همین زمینه پیشتر وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که جان کری با وزیران خارجه کشورهای حاشیه خلیج فارس،‌کانادا، و ترکیه در خصوص برنامه هسته ای ایران به صورت تلفنی مذاکره کرده است.

در همین حال،‌فرانک‌والتر اشتاينماير، وزير امور خارجه آلمان، گفته است، ايران و قدرت‌های جهانی در ۱۰ سال گذشته هرگز به اين اندازه به توافق نهايی نزديک نبوده‌اند.

آقای اشتاينماير شنبه اول آذر وارد وين، پايتخت اتريش شده است تا با محمدجواد ظريف و جان کری، همتايان ايرانی و آمريکايی خود جداگانه گفت‌وگو کند.

وزیرامور خارجه آلمان روز شنبه پس از دیدار با وزیرامور خارجه آمریکا مذاکرات خود را با محمد جواد ظریف و با حضور کاترین اشتون آغاز کرد.

به گزارش هانا کاويانی، خبرنگار اعزامی راديو فردا، وزير خارجه آلمان در نخستين کنفرانس مطبوعاتی خود پس از ورود به وين گفته است که علی‌رغم باقی ماندن اختلافات عمده، ايران و قدرت‌های جهانی در ۱۰ سال گذشته هرگز به اين اندازه به توافق نهايی نزديک نبوده‌اند.

آقای اشتاينماير افزوده‌است که با وجود اين اختلافات عمده و با وجود نتيجه «کاملاً نامشخص» اين مذاکرات، «اگر ايران آمادگی استفاده از اين فرصت را داشته باشد، امکان تحرک در مذاکرات وجود دارد.»

در حالی که کشورهای غربی می‌گويند که اين ايران است که بايد برای رسيدن به توافق نهايی با قدرت‌های جهانی بر سر برنامه هسته‌ای‌اش، انعطاف داشته باشد، روسيه می‌گويد که مخالف امتياز دادن هر طرفی در مذاکرات است.

خبرگزاری اينترفکس، مخالفت روسيه را به نقل از سرگئی ريابکوف، معاون وزارت امور خارجه روسيه منتشر کرده است.

اين خبرگزاری گزارش داده که سخنان آقای ريابکوف، واکنشی به اظهارات فيليپ هاموند، وزير امور خارجه بريتانيا است که روز جمعه گفته بود: «اگر ايران انعطاف نشان دهد، قدرت‌های جهانی نيز منعطف عمل خواهند کرد.»

وزیر امور خارجه آلمان نیز در همین ارتباط گفته است که «اگر موفق نشویم به نتیجه برسیم باید خودمان را سرزنش کنیم که به اندازه کافی برای پایان دادن به مناقشه تلاش نکردیم و به همین خاطر هم هست که اکنون نهایت تلاش‌مان را انجام می‌دهیم.»

اينترفکس، اطلاعيه وزارت امور خارجه روسيه درباره لغو ديدارهای بين‌المللی سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه اين کشور در روز سوم آذر را نيز منتشر کرده است.

با وجود اين، سفر آقای لاوروف به وين هنوز قطعی نشده است.

سوم آذر، پايان ضرب‌الاجلی است که ايران، آمريکا، فرانسه، آلمان، بريتانيا، چين و روسيه برای خود تعيين کرده‌اند تا بتوانند به توافقی نهايی درباره پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی دست يابند.

خبرنگار راديو فردا در وين می‌گويد که لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه به پاريس بازگشته اما احتمالاً يکشنبه مجددا به وين خواهد آمد.

جان کری، وزير امور خارجه آمريکا نيز در روز شنبه، تلفنی با همتايان ترک و کانادايی خود گفت‌وگو کرد.

جمهوری اسلامی می‌گويد در مذاکرات هسته‌ای وين، طرح جديدی برای بررسی به ايران ارائه نشده و تهران از حقوق هسته‌ای خود نيز کوتاه نخواهد آمد.

XS
SM
MD
LG