لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۰

وزرای امور خارجه ايران و آمريکا در نيويورک ديدار کردند


گزارش ها حاکی است که محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، و جان کری، وزير امور خارجه آمريکا روز یکشنبه ۳۰ شهریور در نيويورک ديدار کرده اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس انتظار می رود، محور اصلی مذاکرات بر سر اختلافات در خصوص برنامه هسته ای ايران باشد. اين ديدار در پايان سومين روز از مذاکرات کارشناسی بين هيات مذاکره کنندگان ايران و اعضای گروه ۱+۵ انجام شده است.

اين دور از مذاکرات هسته‌ای ايران و گروه کشورهای ۱+۵ از جمعه گذشته، بيست و هشتم شهريور، در نيويورک آغاز شده است.

مذاکرات ايران و آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين، روسيه و آلمان،‌ اعضای گروه ۱+۵، طی ماههای اخير بر سر مسايلي چون تعيين ظرفيت غنی سازی ايران با بن بست روبه رو شده است.

در حالی محمد جواد ظريف و جان کری در نيويورک ديدار کرده اند که خبرگزاری رويترز روز يکشنبه از طرح احتمالی برای توافق بين ايران و امريکا بر سر مساله هسته ای و مبارزه با گروه خلافت اسلامی خبر داد.

به گزارش رويترز، ايران با اعلام آمادگی مشروط در مبارزه با «خلافت اسلامی» درمقابل خواهان نرمش غرب درباره ظرفیت غنی‌سازی در برنامه اتمی خود است. اين در حالی است که نيويورک تايمز و خبرگزاری آسوشيتدپرس شنبه بيست و نهم شهريور نوشته بودند آمريکا به ايران پيشنهاد تازه‌ای را برای معامله «برد- برد» ارائه کرده است.

وزير خارجه ايران نيز در مصاحبه‌ای در آمريکا گفته است «اگر باراک اوباما وعده‌ای بدهد، ايران قول او را می‌پذيرد و محترم می‌شمارد».

براساس گزارش نيويورک تايمز و آسوشيتدپرس، آمريکا پيشنهاد کرده اتصال‌های ميان آبشارهای سانتريفيوژهای ايران قطع شود و اورانيوم غنی شده به آنها تزريق نگردد تا هم غرب بتواند بگويد که فاصله زمانی ايران تا دستيابی احتمالی به بمب اتمی ايران را طولانی‌تر کرده و هم ايران بتواند بگويد که ۱۹ هزار سانتريفيوژ خود را حفظ کرده است.

آيت الله خامنه‌ای با کاهش شمار سانتريفيوژهای ايران در مذاکرات هسته‌ای مخالفت کرده و از اين‌رو، طرحی که نيويورک تايمز آن را منتشر کرده است، می‌تواند اين درخواست را نيز برآورده کند.

XS
SM
MD
LG