لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۸

ارتش عراق بخش‌های اصلی شهر «ضلوعیه» را از داعش پس گرفت


منابع پلیس و ارتش عراق می‌گویند، نیروهای ارتش همراه با شبه‌نظامیان روز دوشنبه هشتم دی توانستند بخش‌های اصلی شهر «الضلوعیه» در شمال بغداد را از گروه «حکومت اسلامی» موسوم به داعش باز پس بگیرند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، عملیات ارتش و شبه نظامیان برای باز پس‌گیری الضلوعیه در ۷۰ کلیومتری شمال بغداد از روز یکشنبه آغاز شد و روز دوشنبه نیز ادامه یافت و آن‌ها توانستند محاصره این شهر را بشکنند.

خلف حامد، یک فرمانده پلیس الضلوعیه، به رویترز گفته است: نیروهای ارتش و (شبه نظامیان) داوطلبان هم اکنون کنترل مرکز شهر که ادارات دولتی در آن قسمت واقع شده است را در اختیار دارند و نیروهای گروه حکومت اسلامی در محله‌ای کوچک در بخش شمالی شهر به دام افتاده‌اند.

طبق این گزارش، نیروهای گروه حکومت اسلامی در ماه ژوئن نیمی از شهر را به تصرف خود در آوردند و نیمه دیگر شهر در کنترل عشیره و قبیله «جبوری» بوده است که حاضر به اتحاد با گروه حکومت اسلامی نشده بود.

بدو احمد، یک شهروند الضلوعیه، نیز به رویترز گفته است: از امروز مجبور شدیم که در خانه پناه بگیریم. از صبح صدای بمباران هواپیما‌ها و تیراندازی قطع نشده است.

وی افزود: ما بی‌صبرانه منتظریم تا نیروهای ارتش ما را از دست نیروهای حکومت اسلامی‌‌ رها کنند.

به گفته پلیس عراق، هلی کوپتر و هواپیما‌های ارتش اهدافی را در این منطقه بمباران کرده‌اند.

طبق این گزارش، نیروهای گروه حکومت اسلامی نه تنها با تصرف روستاهای اطراف کوشیده بودند عشیره جبوری را محاصره کنند، بلکه از این طریق شهر شیعه نشین «بلد» را نیز مورد حمله قرار دهند.

به گزارش رویترز، عملیات روز دوشنبه عملا توان گروه حکومت اسلامی در مناطق حومه شهرهای الضلوعیه و بلد را درهم شکسته است.

این در حالی است که شماری از روستا‌ها در مسیر بین بغداد و سامرا در شمال پایتخت عراق همچنان در کنترل گروه حکومت اسلامی قرار دارد.

گروه حکومت اسلامی در تابستان امسال توانست در عملیاتی گسترده بخش‌های وسیعی از مناطق سنی نشین عراق را به کنترل خود در آورد.

اما به گفته ژنرال جیمز تری، از فرماندهان ارشد آمریکا در عراق، با تداوم عملیات هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا و همچنین عملیات ارتش عراق، پیشمرگه‌های کرد و شبه نظامیان شیعه، نیروهای گروه حکومت اسلامی ابتکار عمل و برتری نظامی خود را در بسیاری از مناطق از دست داده‌اند.

XS
SM
MD
LG