لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۴

اسرائیل: فرانسه تدابیر امنیتی برای حفاظت از یهودیان را افزایش دهد


عکس مربوط به سوپرمارکت «هيپر کاشر» در پاريس پس از عملیات پلیس برای پایان دادن به گروگانگیری.
عکس مربوط به سوپرمارکت «هيپر کاشر» در پاريس پس از عملیات پلیس برای پایان دادن به گروگانگیری.

دولت اسرائيل با ابراز نگرانی از آنچه که تکرار حمله «يهودستيزان» به اماکن يهودی در فرانسه خوانده، از اين کشور خواسته است تدابير امنيتی لازم را برای مراقبت از جان و مال يهوديان افزايش دهد.

به گزارش رسانه های اسرائيل، بنيامين نتانياهو، نخست وزير اين کشور، جمعه نوزدهم دی، در پی حمله مسلحانه به سوپرمارکت کاشر يهودی در پاريس، با فرانسوا اولاند، رييس جمهوری فرانسه، تلفنی سخن گفت و درخواست لزوم تشديد تدابير امنيتی برای حفاظت از يهوديان فرانسه را مطرح کرد.

بنابر گزارش ها، امدی کوليبالی، يک عرب آفريقايی تبار، در ساعات بعدازظهر جمعه نوزدهم دی، به سوپرمارکت «هيپر کاشر» در منطقه «پورت دوينسن» در جنوب شرقی پاريس حمله کرده و دهها نفر را در آنجا به مدت چند ساعت به گروگان گرفت.

حمله مسلحانه در ساعتی رخ داد که يهوديان معمولا روز جمعه برای تهيه گوشت و آذوقه برای شب «شبات» و روز «شبات» (شنبه مقدس) معمولا به اين سوپرمارکت می رفتند.

پس از چند ساعت، با حمله کوماندوهای ويژه پليس فرانسه به اين سوپرمارکت، امدی کوليبالی کشته شد.

براساس گزارش رسانه های اسرائيل، بلافاصله پس از انتشار خبر حمله تروريستی به سوپرمارکت يهودی، بنيامين نتانياهو نشست ويژه ای را با شرکت مقامات مهم سياسی و امنيتی کشورش در بيت المقدس برگزار کرد و با اولاند در تماس تلفنی بود.

بنظرمی رسد که دولت اسرائيل آماده بود در صورت طولانی شدن اين گروگان گيری، کوماندوهای ويژه خود را سريعا راهی فرانسه کند.

آويگدور ليبرمن، وزير امور خارجه اسرائيل، نيز جمعه شب در پايان حادثه گروگان گيری در سوپرمارکت «هيپرکاشر» در مصاحبه با شبکه اول تلويزيون اسرائيل گفت، اين حمله نشان می دهد که يهودستيزان برای تعرض به يهوديان بهانه ارضی لازم ندارند.

به گفته ليبرمن، يهودستيزی هيچ ارتباطی با نزاع فلسطينی ها و اسرائيل بر سر اراضی اشغالی ندارد.

فرانسوا اولاند، رييس جمهوری و مانوئل والس، نخست وزير فرانسه، در سخنان جمعه شب خود در مورد گروگان گيری در سوپرمارکت يهوديان در جنوب شرقی پاريس، گفته بودند که اين حمله مشخص را ناشی از غرض ورزی های يهودستيزانه می دانند و با آن کنار نخواهند آمد.

امدی کوليبالی، خود پيش از کشته شدن، در تماس تلفنی در ساعت سه بعدازظهر پاريس، با شبکه تلويزيون فرانسوی BFM، گفت، عامدانه حمله به اين سوپرمارکت يهودی را انتخاب کرده بود زيرا بايد «يهوديان را کشت».

کوليبالی روز پنجشنبه هجدهم دی نيز با حمله به يک خودروی پليس در منطقه «مونت روژ» در جنوب شرق پاريس يک زن پليس را کشت و يک پليس ديگر را زخمی کرده بود.

در ساعات بعدازظهر جمعه که گروگان گيری در سوپرمارکت «هيپرکاشر» پاريس جريان بود، پليس فرانسه به ساير مغازه ها و محل های کسب و کار يهوديان در پاريس و ديگر نقاط اين کشور، رهنمود داده بود که مغازه خود را ببندند و اگر فرصت ندارند، درها را از داخل بسته و کرکره ها را پايين بيآورند و لامپ ها را خاموش کنند.

کنيسای بزرگ يهوديان پاريس نيز برای ساعاتی در حالی که می بايست نيايش شب شنبه در آن برگزار می شد، بسته شد.

بنوشته روزنامه جروزالم پست، اين نخستين بار پس از حکومت هيتلر در اروپا و جنگ جهانی دوم است که کنيسای بزرگ يهوديان پاريس بسته شده است.

در کنار افزايش تدابير امنيتی در اطراف کنيساهای يهوديان، پليس فرانسه به مسئولين کنيساها و ساير موسسات يهودی نيز رهنمود داده است که محتاط بوده و مراقب حضور ناگهانی افراد ناشناس در ميان نمازگزاران در کنيساها باشند.

XS
SM
MD
LG