لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۸

نظرسنجی در اسرائيل؛ «تردید درباره پیروزی در جنگ غزه»


نخستين نظرسنجی به عمل آمده پس از برقراری آتش بس ميان اسرائيل و تشکل های مسلح فلسطينی در غزه، نشان می دهد که محبوبيت بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل در افکار عمومی اين کشور لطمه ديده و همزمان، بخش چشمگيری از اسرائيلی ها در خصوص نظر نتانياهو که از «پيروزی» در اين جنگ سخن گفته است، «ترديد» دارند.

براساس اين نظرسنجی، ۵۴ درصد اسرائيلی ها گفته اند از استدلالات نخست وزير کشورشان در مورد پيروزی بر حماس قانع نشده و ترديد دارند که اسرائيل را بتوان طرف پيروز جنگ اخير در غزه معرفی کرد.

در حالی که ۵۴ درصد يادشده گفته اند که هيچيک از دو طرف جنگ را نمی توان «پيروز» اين عمليات ناميد، ۲۵ درصد از اسرائيلی ها کشور خود را پيروز می دانند و ۱۶ درصد اسرائيلی ها نيز بر اين باورند که حماس بر اسرائيل برتری داشته است.

نظرسنجی به درخواست هاآرتص، روزنامه چپ گرای منتقد بنيامين نتانياهو به عمل آمده است؛ اين روزنامه در طول عمليات نظامی ۵۰ روزه اخير، از عملکرد دولت به سختی انتقاد کرده بود.

بنيامين نتانياهو چهارشنبه شب، يک روز پس از موافقت با آتش بس، گفته بود اسرائيل از عمليات نظامی غزه «دستآوردهای نظامی و سياسی زيادی» کسب کرده است.

عمليات جنگی ارتش اسرائيل و حملات پيکارجويان فلسطينی که از هشتم ژوئيه آغاز شده بود، سه شنبه بيست و هفتم اوت، پنجم شهريور، پس از پنجاه روز، با دستيابی به يک آتش بسی «برای درازمدت»، با ميانجی گری مصر، خاتمه يافت.

اما نظرسنجی هاآرتص نشان می دهد، ميزان مقبوليت تصميمات و عملکرد نتانياهو در سه هفته پايانی از اين عمليات نظامی در ميان افکار عمومی کشور خود، ۲۷ درصد لطمه ديده است.

سه هفته پيش از اين نظرسنجی، ميزان محبوبيت نتانياهو بخاطر عملکرد و تصميماتی که در قبال جنگ در غزه می گرفت، بالاتر از هر زمان ديگر در دوران نخست وزيری او در حدود شش سال اخير بود و به نزديک ۷۷ درصد رسيده بود.

با وجود اين کاهش چشمگير در مقبوليت نتانياهو، هنوز ۵۰ درصد اسرائيلی ها خود را حامی عملکرد نتانياهو معرفی می کنند؛ اين ميزان هنوز يکی از بالاترين درصدهای محبوبيت يک نخست وزير اسرائيل، بلافاصله پس از يک دوره جنگی در اين کشور است.

در همين حال، نظرسنجی هاآرتص نشان ميدهد که مقبوليت ژنرال موشه يعلون، وزير دفاع اسرائيل، در مقايسه با نتانياهو، به ميزان پنج درصد بيشتر است.

آويگدور ليبرمن، وزير امور خارجه و رهبر حزب راستگرای «اسرائيل خانه ما» کمترين ميزان مقبوليت را يافته و تنها ۲۹ درصد از او حمايت کرده اند.

ليبرمن با پذيرش آتش بس مخالف بود و از لزوم «تسويه حساب سنگين با حماس» سخن گفته بود.

خانم زهاوا گال- اون، رهبر اوپوزيسيون اسرائيل، نيز پنجشنبه در انتقادی تند از نتانياهو، گفت عملکرد او در طول اين جنگ موجب شد که توان بازدارندگی اسرائيل آسيب ببيند.

شماری از خانواده های ۶۵ نظامی کشته شده اسرائيل در اين عمليات نيز پنجشنبه به وبسايت وای.نت گفته بودند، نمی توانند کشور خود را طرف پيروز جنگ بدانند و «نمی دانند برای چه فرزندشان قربانی شد؟».

يووال ديسکين، از روسای پيشين سازمان امنيت داخلی اسرائيل، نيز گفته بود که «نتايج عمليات، مايوس کننده است ...و نحوه دستيابی به آتش بس نيز مردم اسرائيل را سرخورده کرده است».

از سوی ديگر، جنبش حماس در باريکه غزه در سه روز اخير «پيروزی» خود را«جشن» گرفته است. اين درحالی است که شمار کشته های طرف فلسطينی بالاتر از ۲۱۰۰ نفر بود و ويرانی های عظيمی متوجه باريکه غزه شد.

خالد مشعل، رييس دفتر سياسی حماس، پنجشنبه هفتم شهريور، در يک نطق تلويزيونی از قطر، حماس را جنبشی که در پايان چنين عمليات طولانی «تقويت» شده است، ناميد.

در همين حال، مشعل به طور تلويحی اذعان کرد که خواسته های مهم حماس در اين عمليات بدست نيآمده و حتی مصر گذرگاه الرفح را نگشوده بلکه بايد برسر مطالبات اساسی حماس در قبال غزه، در آينده گفت و گوهای درازمدتی صورت گيرد.

XS
SM
MD
LG