لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۲

درخواست کمک کردها برای مقابله با حمله گروه داعش به «کوبانی»


عکس متعلق به روز جمعه پیش از بازگشایی مرز ترکیه به روی پناهجویان کرد سوری
عکس متعلق به روز جمعه پیش از بازگشایی مرز ترکیه به روی پناهجویان کرد سوری

با تداوم حملات گروه خلافت اسلامی،‌(داعش سابق) به شهر عين العرب يا کوبانی در شمال سوريه، حزب کارگران کردستان ترکيه ، پ کا کا، خواستار پيوستن مردم به نيروهای کرد برای مقابل با حملات اين گروه شده است. در همين حال سازمان ملل متحد و ترکيه گفته اند انتظار می رود شمار بيشتری از پناهجويان کرد سوری به سمت ترکيه سرازير شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، از روز جمعه که مرزهای ترکيه به روی پناهجويان کرد سوريه ای بازگشايی شد تا روز يکشنبه دهها هزار آواره کرد از مرز گذشته و وارد خاک ترکيه شده اند.

نماينده سازمان ملل در امور پناهندگان به خبرگزاری رويترز گفته است: فکر نمی کنم در سه سال و نيم گذشته سابقه داشته باشد که ببینیم ۱۰۰ هزار آواره و پناهجو طی دو روز از مرز بگذرند.

طبق اين گزارش گروه خلافت اسلامی با پيش روی به سمت کوبانی تا کنون دهها روستا در اطراف اين شهر استراتژيک در نزديکی مرز با ترکيه را به تصرف خود در اورده است. طبق این گزارش هم اکنون نیروهای گروه خلافت اسلامی در ۱۵ کیلومتری کوبانی هستند.

پیشتر گزارش ها حاکی از ان بود که نیروهای پیشمرگ کرد ۱۰۰ روستا را در اطراف کوبانی تخلیه کرده اند.

يک سياستمدار کرد ترکيه که روز شنبه از کوبانی ديدار کرده، گفته است که مردم محلی می گويند نيروهای گروه داعش با تصرف روستاهای اطراف کوبانی شماری از اهالی آنها را گردن زده اند.

ابراهيم بنچی، معاون حزب «اج دی پی»، يک حزب نزدیک به کردهای ترکیه به رويترز گفته است: بيشتر از اين که اين یک جنگ باشد، اين یک عمليات نسل کشی است، آنها با ورود به هر روستا يکی يا دونفر از اهالی ان را روستا را در جلوی چشمان اهالی ان روستا گردن می زنند.»

وی اضافه کرده است : اين وضعيت مايه شرمساری برای بشريت است.

ابراهيم بنچی خواستار مداخله جامعه بين المللی برای کمک به مردم شهر کوبانی شده است..

در همين حال، حزب کارکردستان ترکيه، پ کا کا، که سه دهه است عليه حکومت ترکيه مبارزه می کند، بارديگر در بيانيه ای از شهروندان کرد ترکيه خواسته است برای نجات کوبانی بپا خيزند.

در بيانيه «پ کا کا» امده است: پيوستن به اين مقاومت قهرمانه نه تنها برای دفاع از حثيت کرد بودن بلکه دفاع حيثت مردم همه منطقه است. حمايت به تنهايی کافی نيست معيار امروز پيوستن به اين مقاومت است.

حزب کارگران کردستان اضافه کرده است:« فاشيسم «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) بايد در خونی که ريخته است، غرق شود، موج های جوانان کردستان شمالی (کردستان ترکيه) بايد به سمت کوبانی سرازير شوند.»

در همین حال گروه «پ کا کا» دولت ترکیه را متهم کرده است که با حمایت از گروه خلافت اسلامی درصدد از بین بردن گروه های مخالف کرد است.

ترکیه طی سه سال و نیم اخیر از گروه های مخالف حکومت بشار اسد در سوریه حمایت کرده است ولی با این حال هرگونه ارتباط با گروه خلافت اسلامی را رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز صد ها نيروهای امنيتی ترکيه در بخش هايی از مرز با سوريه حضور دارند و هزاران نفر از مردم نيز در همبستگی با پناهجويان در داخل مرز ترکيه تجمع کرده اند.

کمیساریای امور پناهندگان سازمان ملل نیز می گوید کوبانی پیش از این در جریان جنگ داخلی سوریه ارام بوده و دستکم ۲۰۰ هزار اواره جنگ داخلی سوریه به انجا پناه برده بودند، بنابراین انتظار می رود موج بیشتری از پناهندگان به سمت ترکیه روانه شوند.

مسعود بارزانی، از رهبران کردهای عراق روز جمعه از جامعه بین‌المللی خواست تا با مداخله نظامی، ساکنین کوبانی را نجات دهند.

به گزارش رویترز،‌ درصورت تصرف شهر عین العرب یا کوبانی به دست نیروهای گروه خلافت اسلامی این گروه بر مناطق مرزی بین سوریه و ترکیه تسلط خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG