لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۳

علی مطهری: احتمالا در انتخابات مجلس دهم وضعیت بهتری خواهیم داشت


علی مطهری، نماینده مجلس،
علی مطهری، نماینده مجلس،

علی مطهری، نماینده مجلس، گفته است: «ترکیب شورای نگهبان بهتر شده و افراد معتدل تری وارد آن شده‌اند.» وی اضافه کرده است: «احتمال می‌دهم در انتخابات مجلس آتی وضعیت بهتری داشته باشیم.»

به گزارش ایسنا، این نماینده مجلس روز دوشنبه ۹ آذرماه در دانشگاه صنعتی سهند تبریز در خصوص بررسی صلاحیت نامزدهای در انتخابات مجلس و نظارت استصوابی گفته است: «در این حد که غیر از استعلام‌های چهارگانه درباره احوال شخصی افراد تحقیق شود قابل قبول است ولی نمی‌شود که افراد را به خاطر انتقادی که داشتند یا در راهپیمایی شرکت کرده‌اند و در ستاد فرد خاصی بوده‌اند رد کرد چون سبب می‌شود افراد آزاده حذف شوند.»

شورای نگهبان می‌گوید، براساس اصل ۹۹ قانون اساسی وظیفه نظارت بر انتخابات را بر عهده دارد. این شورا در سال ۱۳۷۰، با ارائه تفسیر تازه از اصل ۹۹ اعلام کرد که مبنای نظارت این شورا «استصوابی است و شامل تمام مراحل اجرایی انتخابات از جمله تأیید و رد صلاحیت کاندیدا‌ها می‌شود.»

شورای نگهبان با استفاده از نظارت استصوابی توانسته است مانع ورود منتقدان و مخالفان به رقابت‌های انتخابات مجلس در ایران شود. در انتخابات مجلس هشتم شورای نگهبان بیش از ۴۰ درصد از دواطلبان را رد صلاحیت کرد.

این در حالی است که محمدرضا خاتمی، از اعضای شورای مرکزی جبهه مشارکت اخیرا سپاه پاسداران و بسیج را احزاب پادگانی خوانده و گفته بود: «تمام برنامه‌ریزی اصلاح‌طلبان متوجه ظرفیت‌های خودشان است. معتقدیم اگر اصلاح‌طلبان از ظرفیت‌های خود استفاده کنند‏، حتی اگر شورای نگهبان تمامی چهره‌های اصلی شان را هم در انتخابات رد صلاحیت کند و اگر احزاب پادگانی بخواهند در انتخابات دخالت کنند باز پیروزی از آن اصلاح‌طلبان است.»

انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دو دور در اسفند ۱۳۹۴ و اردیبهشت ۱۳۹۵ برگزار خواهد شد. مرحلهٔ نخست این انتخابات همزمان خواهد بود با انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری.

وزارت اطلاعات و بازداشت‌های اخیر

علی مطهری در بخش دیگری از سخنرانی خود در تبریز گفته است: «دموکرات بودن یک حکومت، از نوع برخورد با مخالفانش مشخص می‌شود و وجود اقلیت منتقد و مخالف برای کل جامعه مفید است.»

این نماینده مجلس در خصوص بازداشت اخیر چند نفر از روزنامه نگاران نیز تصریح کرده است: «من با اصل بازداشت در صورت وجود مستندات مخالف نیستم اما وقتی وزارت اطلاعات داریم نباید سایر نهاد‌ها این کار را بکند. رییس جمهوری هم می‌تواند به عنوان رییس قوه مجریه و مجری قانون اساسی، طبق قانون اساسی اخطارهایی را بدهد، خصوصا که به بهانه نفوذ این کار انجام شد.»

اشاره علی مطهری به بازداشت اخیر روزنامه نگاران توسط اطلاعات سپاه است. خبرگزاری «تسنیم» و واحد مرکزی خبر ۱۲ آبان از بازداشت «تعدادی از اعضای شبکه نفوذی وابسته به دولت‌های آمریکا و انگلستان» به دست مأموران سازمان اطلاعات سپاه خبر داده‌ بودند.

عیسی سحرخیز، مدیر کل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد در دوران خاتمی، و احسان مازندارانی، مدیر مسئول روزنامه فرهیختگان، از جمله بازداشت شدگان اخیر توسط اطلاعات سپاه هستند.

XS
SM
MD
LG