لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۹

دفاع اوباما از سياست خارجی آمريکا در قبال ايران،‌ روسيه و کوبا


باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، از سياست خارجی دولت خود در قبال ايران، سوريه، روسيه و کوبا دفاع کرده است.

باراک اوباما که درگفت وگويی تلويزيونی با شبکه «سی ان ان » صحبت می کرد، در پاسخ به پرسشی در خصوص انتقادها از انفعال سياست خارجی آمريکا در قبال ايران، سوريه و همچنين الحاق شبه جزيره کريمه به روسيه گفته است:پيشتر در خصوص قدرت ولاديمير پوتين و اين که استاد شطرنج سياسی است، داستان ها تعريف می شد که چگونه آقای اوباما و ديگران را بازی می دهد. امروز او شاهد سقوط و فروپاشی واحد پول ملی کشورش است، يک بحران بزرگ اقتصادی که پيامدهای بزرگ اقتصادی خواهد داشت.

رييس جمهوری آمريکا تاکيد کرده وضعيت کنونی روسيه نشانگر ان نيست که ولاديمير پوتين توانسته باشد غرب و ديگران را بازی بدهد.

به دنبال بحران اوکراین و الحاق کریمه به روسیه آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم هایی علیه روسیه اعمال کرده اند. همزمانی این تحریم ها با کاهش بهای نفت در بازار های جهانی باعث شده است تا روبل، پول رسمی روسيه، طی ماه های اخیر به سرعت ارزش خود را از دست بدهد. با این حال، بانک مرکزی روسيه به منظور تقويت روبل، نرخ بهره را بيش از ۶۰ درصد افزايش داده است، اما این سیاست تاکنون نتوانسته است مانع سقوط ارزش روبل بشود.

باراک اوباما تصريح کرده است: دربخش هايی از دستگاه سياست خارجی کسانی وجود دارند که طرفدار سياستی هستند که معتقد است ابتدا بايد شليک کرد و بعدا درباره آن فکر کرد. اما من با چنين رويکردی موافق نيستم.

رييس جمهوری آمريکا در ادامه گفته است: ما در قبال کشورهايی که قوانين بين المللی نقض کرده و يا عليه منافع ملی ما عمل کرده اند، قاطع بوده ايم.

وی با اين حال تاکيد کرده است همچنان معتقد است از طريق ديپلماتيک می تواند مشکلات را حل کرد.

باراک اوباما گفته است: شما به عنوان نمونه به ايران نگاه کنيد، در طول يک سال و نيم گذشته، يعنی از زمان آغاز مذاکرات ما، اين نخستين يک سال و نيمی است که دريک دهه گذشته برنامه هسته ای ايران پيشرفت نکرده است.

رييس جمهوری آمريکا در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه «سی ان ان» درباره شواهد تایید کننده پيشرفت نکردن برنامه هسته ای ايران، گفته است: نه تنها ما و آژانس بين المللی انرژی اتمی (پيشرفت نکردن برنامه هسته ای ايران) را تاييد می کنیم، بلکه منتقدان سياست خارجی ما مانند دولت بنيامين نتانياهو در اسرائيل، دستگاه اطلاعاتی آنها تاييد کرده است که برنامه هسته ای ايران طی این مدت پيشرفت نکرده است.

اشاره باراک اوباما به توافق ژنو است که ايران و کشور های آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه به همراه آلمان، گروه ۱+۵، سال گذشته به توافقی موقت برای حل مناقشه هسته ای ايران دست يافتند. طبق اين توافق ایران بخش هایی از فعالیت های هسته ای خود را متوقف کرد و در مقابل از برخی از تحریم ها علیه ایران کاسته شد.

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی نیز در گزارشی که خبرگزاری رويترز در ۲۸ آذرماه به آن دست يافته تصريح کرده است که ايران همچنان به توافقنامه موقت ژنو پايبند است و در عين حال، فرايند تبديل اورانيوم با غنای‌ بالا را متوقف کرده است.

اين گزارش تاکيد کرده است که غنی‌سازی اورانيوم در ايران هنوز در سطح پنج درصد مورد توافق با قدرت‌های جهانی است.

باراک اوباما در ادامه از سياست دولتش برای بهبود روابط با کوبا دفاع کرده و گفته است:‌ برای ۵۰ سال ما تلاش کرديم تا از طريق منزوی کردن یک حکومت را ساقط کنيم. اين رويکر نتيجه بخش نبوده است. اگر ما تعامل داشته باشيم فرصت خواهيم داشت تا روند تحولات اثر گذار باشيم.

باراک اوباما و رائول کاسترو، رییس جمهوری کوبا، روز ۲۶ آذرماه به طور همزمان اعلام کردند که روند عادی سازی روابط دو کشور را آغاز کرده‌اند.باراک اوباما در سخنرانی خود گفته بود که مذاکرات جدی در جريان بوده و سياست انزوای کوبا، فقدان کارايی خود را نشان داده است.

به دنبال اظهارات باراک اوباما در خصوص از سرگيری روابط بين کوبا و آمريکا پس از بيش از پنج دهه شماری از نمايندگان کنگره آمريکا با اين اقدام مخالفت کرده اند.

XS
SM
MD
LG