لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۸

روحانی: نباید بگذاریم مردم مأیوس شده و پای صندوق آرا نیایند


حسن روحانی، رییس جمهوری ایران
حسن روحانی، رییس جمهوری ایران

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران با اشاره به بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات توسط شورای نگهبان گفته است، باید از مایوس شدن مردم جلوگیری کرد تا در انتحابات شرکت کنند.

به گزارش دهم بهمن ماه پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی در گفت وگویی مشترک با شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴، رادیو فرانس کولتور و روزنامه لوموند؛ در پاسخ به پرسشی روند انتخابات در ایران و دمکراتیک بودن آن، به تشریح سه مرحله ثبت نام، بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی و بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان پرداخته است.

او تصریح کرده است: «ما فعلاً در وسط راه هستیم یعنی گروه اول کارشان را انجام دادند، گروه دوم هم انجام دادند و ما منتظر اقدام شورای نگهبان هستیم. امیدوارم به گونه‌ای کارها پیش رود که مردم هر چه بیشتر بتوانند پای صندوق آرا بیایند و انتخابات گسترده و خوبی برگزار شود و هر آن کس که رأی و نظر مردم است، برگزیده شود.»

رییس جمهوری ایران در ادامه گفته است: «انتخابات یکی از مراحل بسیار مهم در روند دمکراسی یک کشور است. در عین حال خود من هم در انتخابات و در رقابتی شدید بین کاندیداها انتخاب شدم. شرایط باید به گونه‌ای باشد که مردم پای صندوق آرا بیایند و انتخاب خود را انجام دهند. نباید بگذاریم مردم مأیوس شده و پای صندوق آرا نیایند و حتماً این چنین نخواهد بود.»

انتخابات مجلس دهم و پنجمین خبرگان رهبری، هفتم اسفندماه سال جاری برگزار می شود.

بیش از ۱۲ هزار نفر برای انتخابات مجلس ثبت نام کرده بودند که ابتدا هیئت های اجرایی وابسته به وزارت کشور براساس استعلام از مراجع دولتی، قضایی و انتظامی صلاحیت ۸۰۴ داوطلب را رد صلاحیت کردند.

اما در مرحله دوم هیئت‌های نظارت بر انتخابات، وابسته به شورای نگهبان موضوع صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس را مورد بررسی قرار دادند و اعلام کرده اند صلاحیت حدود ۴۲ درصد از داوطلبان دهمین دوره انتخابات مجلس را تأیید کرده‌اند.

بر اساس اعلام شورای نگهبان، صلاحيت حدود ۳۰ درصد از داوطلبان در هیئت‌های نظارت احراز نشده و حدود ۲۵ درصد از داوطلبان نيز رد صلاحيت شده‌اند.

در همین زمینه، دبیرستاد انتخابات کشور پیشتر گفته یود که ۵۹۳ نفر از داوطلبان انتخابات مجلس انصراف داده اند و شورای نگهبان صلاحیت شش هزار و ۷۵۳ نفر از داوطلبان دهمین دوره انتخابات مجلس را تایید نکرده (رد صلاحیت و عدم احراز صلاحیت) است.

اکنون نوبت شورای نگهبان است که با بررسی شکایت‌ها، و اعلام نظر دوباره درباره صلاحیت داوطلبان، تأیید کند چه تعداد از داوطلبان نمایندگی مجلس در انتخابات هفتم اسفند به رقابت خواهند پرداخت.

هیئت‌های نظارت بر انتخابات در ۲۶ دی ماه نظر خودرا در خصوص دواطلبان اعلام کرده اند و براساس قانون ۲۰ روز فرصت برای اعلام شکایات و رسیدگی شورای نگهبان تعیین شده است، بنابراین ۱۶ بهمن اخرین فرصت برای اعلام و رسیدگی به شکایت است. قرار است که شورای نگهبان در روز ۲۷ بهمن نظر نهایی خود را اعلام می کند.

در مورد انتخابات خبرگان نیز، شورای نگهبان تنها صلاحیت ۱۶۶ تن از ۸۰۱ داوطلب نمایندگی این مجلس را تأیید کرده است.

حسن روحانی پیشتر به رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان اعتراض کرده و گفته بود: «اگر قرار است یک جناح در انتخابات حضور داشته باشد و یک جناح نه، دیگر به چه دلیل انتخابات برگزار می‌کنیم؟»

عمل به «وعده‌ها»

حسن روحانی در بخش دیگری از این مصاحبه خود ابراز امیدواری کرده است که در آینده بتواند به وعده‌های خود جامه عمل بپوشاند.

وی گفته است: «من به بخش مهمی از وعده هایی که داده بودم، عمل کردم و امیدوارم به بقیه وعده‌هایم در حد توانم عمل کنم.»

رییس جمهوری ایران تأکید کرده است: «من وعده هایی به مردم دادم که بخشی از آنها را تا کنون توانسته‌ام اجرا کنم و البته همه تلاشم را کردم که همه را اجرا کنم اما بخشی از آنها را موفق شدم و اجرا کردم و اوضاع اقتصادی را قبل از اینکه تحریم برداشته شود تا حد زیادی سامان دادیم.»

وی اضافه کرده است: «با وجودی که یکسالی که بر ما گذشته به خاطر کاهش قیمت نفت از ۱۱۲ دلار اول فعالیت دولت یازدهم به حدود ۲۵ دلار ، سال سختی بوده است. وقتی درآمد نفتی یک کشور به یک چهارم و یک پنجم می‌رسد سخت است اما در عین حال به وعده‌هایی که دادم در حدی که توانم بوده عمل کردم.»

رییس جمهوری ایران در خصوص کاهش تنش با آمریکا نیز گفته است:«آنچه از ابتدای انتخابم اعلام کردم این بود که ما می خواهیم تنش‌ها با آمریکا را کاهش دهیم. هر چند این تنش تا حدودی کاهش پیدا کرده و راه درازی برای حل مشکلات در پیش داریم. این مسایل پیچیده است و مشکلاتی هم در مقام عمل بوجود می آید و به هر حال روزی مسایل ایران و آمریکا حل خواهد شد چون هیچ اختلافی بین دو کشور مهم دائمی نخواهد بود؛ اما در عین حال بخاطر پیچیدگی هایی که دارد در کوتاه مدت نمی شود همه مسایل را حل کرد.»

حسن روحانی در ادامه گفته است: «در زمینه آزادی بیان شرایط امروز بسیار با گذشته تغییر کرده است. امروز شما می‌بینید به راحتی از دولت و رییس جمهور نقد و انتقاد می‌شود. در دانشگاه‌ها گروه‌های مختلف سخنرانی می‌کنند و میتینگ می‌گذارند، قبلاً به این صورت نبوده است.»

سخنان آقای روحانی در این زمینه در حالی است که سازمان دیده‌بان حقوق بشر که مقر آن در نیویورک است در گزارشی از نقض حقوق فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران و همچنین رد صلاحیت گسترده داوطلبان انتخابات مجلس انتقاد کرده است.

این نهاد مدافع حقوق بشر با اشاره به رد صلاحیت گسترده کاندیداهای انتخابات مجلس ایران اعلام کرد که علاوه بر «مشکلات جدی ساختاری» در سیستم انتخابات ایران، رد صلاحیت‌های «خودسرانه» به گونه‌ای است که «حقیقتا هیچ نامزد متفاوتی باقی نمی‌ماند که مردم بتوانند به آن‌ها رای دهند».

XS
SM
MD
LG